لینک های دسترسی

Breaking News

البسه قوای افغان از محصول نساجی افغانستان تهیه می‌شود


محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، می‌گوید که برای ایجاد مارکیت داخلی پنبه، فابریکه‌های نساجی این کشور دوباره فعال خواهد شد.

آقای غنی، که روز چهارشنبه (۱۱ میزان) در نمایشگاه زراعتی بین‌المللی کابل، صحبت می‌کرد، گفت که برای احیای صنعت نساجی این کشور کار جریان دارد و آن فابریکه‌های نساجی که از فعالیت باز مانده اند، دوباره فعال خواهند شد.

او افزود: "برای سال آینده من تصمیم گرفته ام که تمام پوشش اردو و پولیس افغانستان، از پیداوار خود افغانستان صورت بگیرد، نساجی ما زنده می‌شود، همراه تولیدکنندگان پنبه برادران و خواهران به صورت اساسی کار کنید...اینجا ضرور است که بازار برای شان ایجاد می‌شود، تدارکات افغانستان باید در خدمت آنان باشد، در هرات سرمایه‌گذاری شده، در جاهای دیگر هم سرمایه‌گذاری را جلب کنیم و فابریکه‌هایی که راکد مانده بود، برایش شریک پیدا می‌کنیم".

حکومت افغانستان در حالی تصمیم به تولید البسۀ نظامیان افغان از محصولات داخلی گرفته است که قبلاً ادارۀ سرمفتش ایالات متحده برای بازسازی افغانستان گزارش داده است که لباس نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان، با شرایط آب و هوایی این کشور سازگار نیست.

در جریان سال‌های گذشته، وزارت دفاع امریکا، برای اردوی افغانستان لباس خریداری کرده است که بر اساس گزارش سیگار، از سال ۲۰۰۸ تا جنوری ۲۰۱۷ حدود ۹۴ میلیون دالر را وزارت دفاع ایالات متحده برای خریداری ۱.۳ میلیون یونیفورم و ۸۸۰۱۰ پتلون اضافی برای اردوی ملی افغانستان مصرف کرده است.

در همین حال، مجلس نمایندگان ایالات متحده در ماه اسد سال گذشته خورشیدی، بودجه سال ۲۰۱۸ پنتاگون را برای خرید یونیفورم برای اردوی افغانستان رد کرد.

از سویی هم، افغانستان و هند، حدود پنج سال پیش، قرارداد همکاری احیای صنعت نساجی را در افغانستان امضا کرده اند. بر اساس این قرارداد، هند افغانستان را در بخش ظرفیت‌سازی و صنعت نساجی از لحاظ تخنیکی کمک خواهد کرد.

کارخانه‌های نساجی پل‌چرخی، پلخمری، جبل‌السراج، گلبهار و بگرامی افغانستان، قبل از جنگ‌های داخلی در این کشور فعال بودند که روزانه میلیون‌ها متر تکه را تولید می‌کرد؛ اما اکنون تنها فابریکۀ نساجی هرات فعالیت دارد که در ماه اسد سال گذشتۀ خورشیدی، به ارزش شش میلیون دالر افتتاح شد.

XS
SM
MD
LG