لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان عضو 'شبکۀ محو ملاریا آسیا - پسیفیک' شد


وزارت صحت عامه می‌گوید که افغانستان عضویت "شبکه محو بیماری ملاریا در حوزه آسیا - پسیفیک" را به دست آورد.

داکتر عبدالسمیع نهضت، آمر بخش ملاریا و لشمانیا، روز سه شنبه ۹ جولای (۱۸ سرطان) گفت که از سال گذشته به این طرف، افغانستان معلومات به موقع از فعالیت‌هایش را در راستای مبارزه با بیماری ملاریا، در دو جلسه به این شبکه ارایه کرده است.

به گفتۀ وی، اعضای این شبکه پس از استماع گزارش‌ها و معلومات افغانستان، برای عضویت این کشور رای‌ تایید داده اند.

داکتر نهضت افزود: "به تعقیب آن اینها یک نامه را به صورت رسمی به مقام وزارت فرستادند که افغانستان عضویت شبکه محو بیمار ملاریا در حوزه آسیا پسیفیک را گرفت".

به گفتۀ وزارت صحت عامه، افغانستان با عضویت در این شبکه می‌تواند که از همکاری‌های تخنیکی، ظرفیت‌سازی، مالی و دوایی این شبکه برخودار شود.

شبکه محو بیماری ملاریا آسیا – پسیفیک، شامل ۲۰ کشور این حوزه است. برعلاوۀ آن، شماری از متخصصان و نهادهای اکادمیک – تحقیقی، عضویت این شبکه را دارند.

این در حالی است که هنوز هم مرگ و میر ناشی از ملاریا در افغانستان ثبت می‌شود؛ اما واقعات این بیماری در افغانستان رو به کاهش بوده است.

آمار آمریت بخش ملاریا و لشمانیا نشان می‌دهد که میزان مرگ و میر بیماری نوع کشنده ملاریا، از ده واقعه در سال ۲۰۱۷ به یک واقعه در ۲۰۱۸ کاهش یافته است.

همچنان سال گذشته در حدود ۲۸۰هزار واقعه بیماری ملاریا در این کشور ثبت شده که ۹۰ در صد این رقم مربوط زون شرق و شمال شرق بوده است.

داکتر نهضت افزود: "تقریباً بیماری نوع وای‌واکس مالاریا ۳۰ تا ۳۵ در صد کاهش داشتیم، سطح تشخیص خود را در ولایات ۷۵ در صد افزایش دادیم".

افغانستان اخیراً برنامه ملی محو ملاریا را از ولایت هرات آغاز کرده است که شاهد ثبت واقعات اندک این بیماری بوده است.

XS
SM
MD
LG