لینک های دسترسی

Breaking News

عبدالله: تکرار انتخابات ۲۰۱۴ به افغانستان فاجعه‌بار خواهد بود


عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت وحدت ملی افغانستان هشدار می‌دهد که تکرار انتخابات گذشته ریاست جمهوری فاجعه خواهد بود که مردم افغانستان توان جبران آن را نخواهند داشت.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در سال ۲۰۱۴ میلادی با اتهام‌های تقلب‌ به همراه بود و وارد شدن این اتهام‌ها به ایجاد حکومت وحدت ملی و تقسیم قدرت میان رییس جمهور غنی و عبدالله عبدالله دو نامزد پیشتاز این انتخابات منجر شد.

آقای عبدالله روز دوشنبه ۱۵ جولای (۲۴ سرطان) در نشستی که دربارۀ نقش زنان در انتخابات برگزار شده بود گفت که سلامت آینده افغانستان به برگزاری یک "انتخابات خوب" وابسته است.

رییس اجراییه حکوت افغانستان افزود: "تکرار همچو یک تجربه به این معنی که در یک محل مردم رفته و رای شان را استعمال کنند آنچه رای استفاده شده حساب شود؛ اما در جای دیگر سه کارمند انتخاباتی با ناظرین آن نشسته و ۵۰۰ رای را در صندوق بریزند که چنین تجربه تلخ در گذشته بوده است."

آقای عبدالله از نهاد‌های ملکی و نظامی افغانستان خواست که در انتخابات ریاست جمهوری که قرار است در ششم میزان ۱۳۹۸ خورشیدی برگزار شود، مسوولیت‌های شان را به درستی انجام داده و اما در این روند بیشتر از مسوولیت شان مداخله نکنند.

پیش از این رییس جمهور غنی نیز در نشست کابینه تاکید کرده است که تمام نهادهای حکومتی حق مداخله در امور انتخابات را ندارند. آقای غنی گفت که وظیفۀ اداره‌های ملکی حکومت عرضه خدمات به مردم است؛ نه سیاست.

اما کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید که این کمیسیون به تنهایی قادر نیست که یک "انتخابات شفاف و سالم" را در این کشور برگزار کند.

حوا علم نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفت: "بدیهی است که تحقق یک انتخابات سالم و شفاف به عنوان یک روند ملی تنها کار کمیسیون مستقل انتخابات نبوده، بلکه مشارکت فعال و نظارت دقیق مراجع ذیدخل، نهاد‌های مدنی، رسانه‌ها و احزاب سیاسی و مشارکت فعال آنها را می‌طلبد".

خانم نورستانی از شهروندان افغانستان به ویژه زنان خواست که در انتخابات پیش‌رو نقشی مهم را ایفا کنند و به گفته وی مشارکت فعال اقشار مختلف می‌تواند متضمن یک انتخابات شفاف در افغانستان باشد.

XS
SM
MD
LG