لینک های دسترسی

Breaking News

'گذرگاه بولدک – چمن فردا به روی تجارت باز می‌شود'


سفیر افغانستان در اسلام‌آباد از تصمیم حکومت پاکستان استقبال کرده که بر اساس آن گذرگاه چمن – اسپین‌بولدک روز جمعه ۲۰ مارچ به روی ترانزیت و تجارت افغانستان باز می‌شود.

عاطف مشعل، گفته است که این تصمیم که تنها به رانندگان کاروان‌های تجارتی اجازۀ رفت و آمد داده می‌شود، پس از بحث‌های گسترده با مقام‌های وزارت خارجۀ پاکستان گرفته شده است.

آقای مشعل در تویترش نوشته است: "برای نشان‌دادن نیت خوب این گونه اقدام در وضعیت سختی که گسترش کروناویروس در منطقه تسریع شده، سبب تقویت روابط دوجانبۀ دو کشور می‌گردد".

حکومت پاکستان هنوز در مورد بازگشایی این گذرگاه به صورت رسمی چیزی نگفته است.

برعلاوۀ گذرگاه جنوبی بولدک – چمن، پاکستان گذرگاه تورخم را در شرق افغانستان نیز به روی هرگونه رفت و آمد بسته است. مقام‌های تجارتی ننگرهار پیش از این به صدای امریکا گفته اند که تلاش برای بازگشایی این گذرگاه نیز در سطح دپلماتیک جریان دارد.

عبدالله عبدالله گفته است که صدراعظم پاکستان به درخواست وی این گذرگاه را باز کرده است.

دفتر عبدالله در اعلامیه‌ای گفته است: "از دو هفته بدین‌سو به دلیل مسدودشدن مسیر ترانزیت میان افغانستان و پاکستان، ۱۵۸۴ لاری شامل ۳۲۰۰ کانتینر کالای تجار افغانستان شامل مواد خوراکی و اولیه در گذرگاه چمن- سپین بولدک و ۶ هزار کانتینر کالای ترانزیتی تجار افغانستان در بندر کراچی متوقف بود".

اما امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به موضوع گفته است که اکنون آن کشور راه‌های اتصال متنوع با منطقه دارد و زمان وابستگی به یک مسیر پایان یافته است.

پاکستان در دوم مارچ به دلیل جلوگیری از گسترش کروناویروس، گذرگاه اسپین‌بولدک – چمن را برای یک هفته به روی هرگونه رفت و آمد مسدود کرد.

به گفتۀ مقام‌ها، از این مسیر روزانه بیش از ۳۰هزار تن و صدها موتر تجارتی رفت و آمد می‌کند.

XS
SM
MD
LG