لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان تمام‌ گذرگاه‌های مرزی را با افغانستان مسدود کرد


مقامات در شرق و جنوب‌شرق افغانستان تایید کرده اند که پاکستان گذرگاه‌های تورخم، غلام‌خان، دندپتان و انگور اده را به روی هرگونه رفت و آمد بسته است.

عطاالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار امروز دوشنبه ۱۶ مارچ (۲۶ حوت) به صدای امریکا گفت که جانب پاکستان به هیچ کسی اجازه دخول و خروج از گذرگاه تورخم را نمی‌دهد.

همچنان طالب منگل و عبدالله حسرت، سخنگویان ولایت‌های خوست و پکتیا به صدای امریکا گفتند که پاکستان گذرگاه‌های غلام‌خان، دندپتان و انگور اده را از عصر دیروز به اینسو بسته است.

به گفتۀ این مقام‌ها از این مسیرها فقط کالاهای تجارتی صادر و وارد می‌شد. از میان این سه گذرگاه‌ تنها بندر غلام‌خان مسیر رسمی است.

مقام‌های افغان گفته اند که پاکستان برای جلوگیری از شیوع کروناویروس به آن کشور گذرگاه‌هایش را با افغانستان بسته است.

پیش از این حکومت پاکستان خبر داده بود که آن کشور برای جلوگیری از انتقال کروناویروس، مرزهایش را با افغانستان و ایران می‌بندد.

پاکستان قبل بر این، گذرگاه چمن – اسپین‌بولدک را نیز که با ولایت قندهار هم‌مرز است، در اول ماه روان میلادی به روی هرگونه رفت و آمده بست.

همچنان این کشور برای جلوگیری از انتقال کروناویروس، بخش صدور ویزه را در قنسولگری‌اش در هرات برای ۱۵ روز متوقف ساخته است.

ازبیکستان، تاجیکستان و ترکمنستان، کشورهای همسایه شمالی افغانستان نیز از هراس گسترش کروناویروس مرزهایشان را با افغانستان بسته اند.

اما اتاق تجارت وسرمایه‌گذاری افغانستان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که در همکاری با وزارت ترانسپورت موفق شده که تبادلات کالاها از طریق بنادر با ترکمنستان را به حالت عادی برگرداند.

با بستن مرزهای کشورهای همسایۀ افغانستان، نگرانی جدی از بلندرفتن مواد خوراکی و کالاهای تجارتی در بازارهای این کشور هر روز بیشتر می‌شود.

اما اتاق تجارت و سرمایه‌گداری افغانستان گفته است: "اطمینان می‌دهیم که اعضای اتاق و متشبثین تلاش می‌کنند تا با واردات بیشتر مواد از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کند".

این در حالی است که در جریان حدود سه هفتۀ گذشته، ۲۱ واقعه مثبت کروناویروس در افغانستان ثبت شده است. به گفتۀ مقام‌های صحی افغان، تمامی مبتلایان به این ویروس از ایران برگشته اند.

XS
SM
MD
LG