لینک های دسترسی

Breaking News

کروناویروس؛ مرز افغانستان با ایران در نیمروز باز شد


مرز افغانستان با ایران در نیمروز که بر اساس تصمیم شورای امنیت ملی افغانستان برای جلوگیری از گسترش کروناویروس بسته شده بود، دوباره به روی رفت و آمد باز شد.

افغانستان مرزهایش را با ایران در ولایات هرات و نیمروز به تاریخ ۲۳ فبروری (۴ حوت) به طور موقت بسته بود.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) گزارش داده است که با بازشدن این گذرگاه‌های مرزی، روند رفت و برگشت مسافرین و کاروان‌های تجارتی دوباره آغاز شده است.

اوچا گفته است که در این گذرگاه‌ها تیم‌های صحی وزارت صحت، مسافرینی را که داخل افغانستان می‌شوند، معاینه می‌کنند.

داکتر وحیدالله مایار مشاور این وزارت به صدای امریکا گفت که در مجموع ۱۵ واقعه مشکوک (۱۲ واقعه در هرات، سه واقعۀ دیگر در کابل، هلمند و غور) ثبت شده بود که نتایج آزمایش ۱۴ واقعه منفی اما یک واقعه در هرات مثبت تشخیص شده است.

بر اساس معلومات وزارت صحت عامه افغانستان، فرد مبتلا به تازگی از قم ایران به این ولایت برگشته و اکنون در تجرید به سر می‌برد.

ملل متحد در گزارش گفته است که افغانستان ۷۰۹ بستر را برای تجرید مبتلایان کروناویروس اختصاص داده است و سازمان صحی جهان ۴۸۰ هزار بروشور آگاهی را در مورد وقایه کروناویروس چاپ کرده که طی هفته‌های آینده در ۳۴ ولایت توزیع خواهد شد.

همچنان در گزارش آمده است که سازمان صحی جهان ۱۹۰ بسته تشخیصی کروناویروس را روز قبل دریافت کرده است.

گزارش گفته است: "سازمان صحی جهان، وسایل محافظت شخصی و سایر تجهیزات طبی را به وزارت صحت عامه، شفاخانۀ جاپان - افغانستان در کابل و شفاخانۀ ولایتی هرات تحویل داده است تا در آمادگی و فعالیت‌های مهار کروناویروس و همچنین برای رفع کمبودی‌ها کمک کند".

ملل متحد می‌گوید که اکنون فعالیت‌ها بر روی آمادگی و مهار کروناویروس تمرکز کرده است و وزارت صحت عامه در همکاری با سازمان صحی جهان، شرکای بخش صحی، سازمان بین‌المللی مهاجرت و سایر نهادهای بین‌المللی کار می‌کنند تا آمادگی، ظرفیت تشخیص و نظارت در نقاط دوردست و مرزهای زمینی و هوایی بیشتر شود و گسترش یابد.

همچنان بر اساس ملل متحد، آموزش کارکنان صحی در خصوص مدیریت قضایا، ارتباطات خطر و تعامل جامعه ادامه دارد تا شیوع کروناویروس مهار گردد.

از سویی هم بر اساس دستور رییس جمهور افغانستان، ۲۵ میلیون دالر برای جلوگیری از گسترش شیوع این ویروس، اختصاص داده شده است.

XS
SM
MD
LG