لینک های دسترسی

Breaking News

یوناما: در سه سال اخیر ۶۵ خبرنگار و فعال حقوق بشر در افغانستان کشته شده اند


هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) می‌گوید که از آغاز سال ۲۰۱۸ تا پایان ماه جنوری ۲۰۲۱ میلادی، ۶۵ مدافع حقوق بشر و کارمند رسانه‌ای در افغانستان کشته شده اند.

یوناما روز دوشنبه ۱۵ فبروری (۲۷ دلو) با نشر یک گزارش تازه گفته است که از این میان، ۳۲ تن آنان مدافعین حقوق‌بشر و ۳۳ تن دیگر کارمندان رسانه‌ای به ویژه خبرنگاران بوده اند.

بر اساس معلومات یوناما، تنها ۱۱ تن از این مدافعین حقوق‌بشر و کارمندان رسانه‌ای، در چهار ماه گذشته که گفتگوهای صلح در قطر جریان داشت، کشته شده اند.

هیات معاونت سازمان ملل متحد همچنان گفته است که در برخی موارد، مدافعین حقوق‌ بشر، خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای در افغانستان در معرض تهدید، ارعاب، آزار و اذیت، نظارت یا توقیف خودسرانه قرار گرفته اند.

در این گزارش آمده است: "در نتیجه، فضای حقوق‌ بشری و رسانه‌ای تغییر کرده است، شمار زیادی از افراد مسلکی در کارشان، دست به خودسانسوری زده، کارشان را رها کرده و خانه و جوامع خود را به امید بهبود مصوونیت شان، ترک کرده اند."

یوناما آماری دقیق از ترک مدافعین حقوق‌ بشر، خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای از افغانستان نداده، اما تاکید کرده است که این ترورها تاثیری گسترده بر جامعۀ کنونی افغانستان گذاشته و ادامه این وضعیت، انتظار درباره تلاش‌های صلح در این کشور را کاهش خواهد داد.

دیبرا لاینز، نمایندۀ ویژهٔ سرمنشی ملل متحد برای افغانستان گفت: " در زمانی که گفتگو و پایان‌دادن به جنگ از طریق مذاکره و توافق سیاسی در محوریت قرار می‌گیرد، صدای مدافعین حقوق بشر و رسانه‌ها باید بیشتر از هر وقت دیگر شنیده شود، اما در عوض آن‌ها خاموش ساخته می‌شوند."

ملل متحد همچنان افزوده که حملات علیه نمایندگان حقوق‌بشر و رسانه‌ای در این کشور موضوع جدیدی نیست، اما در ماه‌های اخیر نوع این کشتارها تغییر کرده است. "موج اخیر، هدف قراردادن عمدی، برنامه‌ریزی‌ شده و با قصد قبلی افراد که عاملان آن ناشناس باقی مانده اند، در تضاد با سال‌های گذشته است."

هیات معاونت سازمان ملل متحد گفته است که همه جوانب دخیل در جنگ افغانستان نقش مهمی در جلوگیری از چنین "کشتارها" دارند و خواستار مجازات عاملان ترورهای هدفمند در این کشور شده است.

ملل متحد همچنان خواهان تحقیقات بیشتر در حملات بر فعالان حقوق‌بشر و خبرنگاران شده و گفته است که این بررسی‌ها باید مستقل، بی‌طرف، سریع، دقیق معتبر و شفاف باشد.

ملل متحد از حکومت افغانستان خواسته است که تدابیر ویژه محافظتی و امنیتی را برای مدافعین حقوق‌بشر، خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها روی دست گیرد، تا آنان بتوانند از حقوق قانونی شان، به شمول حق زندگی، حق آزادی، آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات و همچنان سایر آزادی‌ها بدون ترس مستفید شوند.

در این گزارش از مخالفین مسلح دولت افغانستان خواسته شده که دست از ترورهای هدفمند مدافعین حقوق‌‌بشر، خبرنگاران و کارمندان رسانه‌های این کشور بردارند.

معاونت سازمان ملل متحد همچنان از رهبران طالبان خواسته که باید حملات بر این قشر جامعه را تقبیح کنند و خواهان به کیفر رسیدن متهمان مربوط به این گروه شده که "فرمان قتل‌های هدفمند علیه مدافعین حقوق بشر، خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای را صادر کرده و یا چنین اوامر را تطبیق کرده اند".

این نمایندگی ملل متحد از جامعه جهانی خواسته است که همکاری‌اش را با مدافعین حقوق ‌بشر، خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای که در معرض خطر قرار دارند، افزایش دهد.

با وجود آنکه تا به حال مسوولیت‌های ترورهای هدفمند در افغانستان هیچ گروهی بر عهده نگرفته، اما حکومت افغانستان و شماری از مقامات امریکایی طالبان مقصر خوانده و این گروه خواسته اند تا خشونت‌ها را پایان بخشند.

گروه طالبان دست داشتن در این حملات را رد کرده اند.

XS
SM
MD
LG