لینک های دسترسی

Breaking News

بر فرزندان داعشیان در یتیم خانه‌های عراق چی می‌گذرد


تیم‌خانه های عراق هر گونه کودک یتیم را در خود دارد؛ کودکانی که پدران و مادران شان در جنگ کشته شده اند، کودکانی که بستگان شان را گم کرده اند، کودکانی که زادۀ تجاوز اند و "فرزندان دشمن" که به کودکان جنگجویان داعش اطلاق می‌شود.

یتیم‌خانۀ دولتی صالحه در بغداد، بر اساس گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، اکنون به سرپناه برای کودکان جنگجویان خارجی گروه داعش مبدل شده است، کودکانی که پدران شان یا در صفوف داعش کشته شده و یا هم زندانی اند.

گزارش اسوشیتدپرس حاکی است که در این یتیم‌خانه از کودکان شیرخوار گرفته تا کودکانی که تازه می‌کوشند به پا ایستاد شوند و کودکان بزرگتر را می‌توان سراغ کرد.

حتا کودکان شیرخوار نیز در یتیم‌خانه های بغداد به چشم می‌خورد
حتا کودکان شیرخوار نیز در یتیم‌خانه های بغداد به چشم می‌خورد

مادران شماری از این کودکان با فرزندان شان در این یتیم‌خانه به سر می‌برند، اما کودکان و حتا شیرخوارانی نیز وجود دارد که مادران شان به محض تولد آنان را تنها گذاشته و خود رفته اند.

به همین سان، در شهر موصل در شمال عراق، که زمانی یکی از سنگرهای مستحکم داعش بود، نزدیک به ۶۰ کودک در دو یتیم‌خانه نگهداری می‌شوند که به گفتۀ مسوولان این پرورشگاه‌ها، پدران این کودکان جنگجویان عراقی داعش بودند.

عبیر الچلبی، یک مقام عراقی ناظر بر یتیم‌خانه‌ها در آن کشور، گفته است که شماری از این کودکان با اندیشه های افراطی که والدین شان در دماغ آنان زرق کرده است، وارد این پرورشگاه‌ها شده اند.

خانم چلبی به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است که در یک مورد حتا یک پسر پنج ساله، به خاطر اینکه وی زن بود، نخواست به او دست بدهد، یا هم به گفتۀ خانم چلبی زمانی یک پسر هفت ساله از وی چاقی خواسته بود تا به کودک یتیم دیگر نشان دهد که چگونه سر گدی را می توان از تنش جدا کرد.

برخی از این کودکان را مادران شان پس از تولد تنها رها کرده اند
برخی از این کودکان را مادران شان پس از تولد تنها رها کرده اند

اکثر این کودکان، حکایت های تلخی دارند و شاهد رویدادهای تکاندهنده بوده اند.

امواج، دختر ۹ سالۀ یکی از جنگجویان داعش، که در یک یتیم خانه در بغداد به سر می‎برد، گفته است که پدرش در جنگ کشته شد و مادر، خواهران و برادرانش در پیش چشمانش در اثر اصابت راکت در منزل شان جان دادند.

امواج به خبرگزاری اسوشتیدپرس گفته است که هنوز هم منتظر است تا روزی پدرش برگشته و او را از یتیم خانه بیرون ببرد یا هم مادرش برگشته و برایش محبت داده و موهایش را شانه بزند.

پس از آنکه جنگجویان داعش در سال ۲۰۱۴، شهر موصل عراق را تصرف کردند، به کشتار شیعیان و اقلیت‌های کرد و ایزدی پرداخته و صدها دختر ایزدی را به بردگی جنسی گرفتند.

جنگجویان داعش صدها دختر ایزدی عراق را بردۀ جنسی گرفتند
جنگجویان داعش صدها دختر ایزدی عراق را بردۀ جنسی گرفتند

اما اکنون که داعش از عراق به کلی محو شده است، فرزندان جنگجویان این گروه که یا زادۀ تجاوز یا هم بردگی جنسی مادرشان شان اند، با دنیایی از خفت و ننگ در یتیم‌خانه ها در عراق به سر می‌برند.

حتا خانواده هایی که برای فرزندی گرفتن به یتیم‌خانه ها مراجعه می‌کنند، به گفتۀ مقام‌های عراقی، نمی‌خواهند فرزندان جنگجویان داعش را به فرزندی بگیرند. گاهی هم حتا مادران این کودکان از ترس اینکه هنگام برگشت به قوم و قبیلۀ خود ترک شوند، کودکان شان را تنها در یتیم‌خانه رها می‌کنند.

افزون بر این، به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، بیش از هزار نفر از فرزندان جنگجویان داعش با مادران شان که به زندان محکوم شده اند، در زندان های عراق به سر می‌برند.

XS
SM
MD
LG