لینک های دسترسی

Breaking News

هند میزایل ضد ماهواره را 'موفقانه' آزمایش کرد


صدر اعظم هند گفته است که کشورش میزایل جدید ضد ماهواره را موفقانه آزمایش کرده و گام بزرگ دیگری را در راستای برنامۀ فضایی خود برداشته است.

نرندرا مودی روز چهارشنبه (۲۷ مارچ) در خطابۀ تلویزیونی به مردم هند گفت که دانشمندان هندی ماهواره‌ای را در مدار زمین، در ارتفاع ۳۰۰ کیلومتر بالاتر از اتموسفیر زمین هدف گرفت.

آقای مودی این ماموریت را که فقط در ظرف سه دقیقه انجام یافت، به مثابۀ پیشرفت برنامۀ فضایی هند برجسته کرده گفت که اکنون هند در کنار ایالات متحده، روسیه و چین نام خود را به صفت یک "قدرت فضایی" ثبت کرده است.

ایالات متحدۀ امریکا و اتحاد شوروی پیشین، در آغازین روزهای تحقیقات فضایی خود آزمایشات ضد ماهواره‌ای را انجام داده بودند. ایالات متحده در سال ۱۹۸۵ ماهواره‌ای را موفقانه سقوط داد و چین در سال ۲۰۰۷ به این موفقیت دست یافت.

پاکستان رقیب دیرینۀ هند اندکی پس از اعلام آزمایش موفقانۀ میزایل هند واکنش نشان داد.

وزارت خارجۀ پاکستان با نشر اعلامیه‌ای گفت "فضا میراث مشترک بشر است و هر کشور مسولیت دارد تا از اقداماتی بپرهیزد که سبب نظامی سازی فضا می‌شود".

در اعلامیۀ وزارت خارجۀ پاکستان از کشورهایی که در گذشته همچو اقدامات را محکوم کرده بودند، خواسته شده است تا برای جلوگیری از افزایش تهدیدات نظامی در فضا، راهکارهای بین المللی را به وجود بیاورند.

با اینحال، صدر اعظم هند گفته است که آزمایش اخیر ضد ماهواره‌ای آن کشور در تضاد با هیچ پیمان بین المللی نبوده و فقط به خاطر علایق امنیت ملی هند بوده است.

XS
SM
MD
LG