لینک های دسترسی

Breaking News

هند به کرۀ مریخ سفینه می فرستد


هند می خواهد که تا اواخر سال جاری یک سفینه را به فضا بفرستد.

این ماموریت فضایی هشتاد میلیون دالر هزینه برخواهد داشت. این ماموریت تلاشی از جانب هند برای همگامی و الحاق با کشور های می باشد که در عرصه فضایی پیشگام اند.
این سفینه فضایی بدون سرنشین در ماه نومبر که مریخ به زمین نزدیکتر می شود، پرتاپ خواهد شد و نُه ماه را در بر خواهد گرفت تا به مدار آن کره سرخ رنگ برسد.

ردیابی بقایای زندگی در کرۀ مریخ

دیفی پراساد کارنیک، کارشناس اداره پژوهش فضایی هند می گوید که سفینه مدار مریخ، مجهز به آخذه (سنسور) ماده کیمیایی میتان بوده و به دنبال نشانه هایی از زندگی در آن کره خواهد بود. او افزود "موجودیت میتان در کره مریخ، نشانه ای از امکان حیات یا از نظر بیولوژیکی و یا از نظر منابع حیات وحش میباشد."

ماموریت مریخ پنج سال بعد از آن صورت می گیرد که هند یک سفینۀ بدون سرنشین را به مهتاب فرستاد و آن سفینه موفق شد تا موجودیت آب را در سطح ماه برای اولین بار کشف کند.

هند حال به کشور های چون ایالات متحده، روسیه، چین و جاپان ملحق میشود که سفینه های فضایی را به مدار مریخ ارسال داشته اند.

جیمز اوبرگ، که مشاور امور فضایی در ایالت تکساز امریکا می گوید که ماموریت مریخ هند، فرصت خوبی برای یک سهمگیری مهم می باشد. او افزود "حال زمان مناسبی برای تمام این کشور هاست تا اقدامات بیشتر و وسیعتر را با اهداف مورد نظر انجام دهند، روزهایکه رقابت ها در سطح مهتاب جریان داشت گذشته است."

استفادۀ گسترده از برنامۀ فضایی

برنامۀ فضایی هند در چهار دهۀ اخیر فقط به منظور رفاه مردم آن کشور با ارسال ماهواره های مخابراتی و نظربانی از کره زمین استفاده می شد. هند تلاش ورزیده است که از این طریق دسترسی مردم به تلویزیون در نقاط دور افتاده، جستجوی آب در ساحات خشک، و فراهم کردن زمین های قابل استفاده برای زارعین را تسهیل کند.

اما هند تصمیم گرفت تا اهداف بلند تری را دنبال کرده و پس از انکشاف فناوری هوایی توسط دانشمندان، هند وارد عرصه اکتشافات فضایی گردید. بسیاری این اقدام هند را به دیده یک عمل جاه طلبانه می بینند که می خواهد به عنوان یک کشور عمدۀ جهان عرض اندام کند و در بخش رقابت های فضایی از کشور های چون چین عقب نماند.

موجودیت فقر و بلندپروازی سیاسی

منتقدین می گویند کشوری که هنوز با فقر دست و گریبان است باید این پول را به مسایل مورد نیاز چون سؤتغذیه و بیسوادی اختصاص دهد. اما طرفداران این برنامه می گویند که این ابتکار نیاز به پول هنگفت و مصارف گزاف ندارد.

پرناب مکرجی، رئیس جمهور هند می گوید که ماموریت مریخ، هند را در ردیف کشور های قرار می دهد که در این عرصه زحمت کشیده اند. آقای مکرجی افزود "برای این که هند جای مناسب خود را در بین این کشور ها داشته باشد، ما باید ترویج نوآوری و پیشرفت تکنالوژی را ترغیب کنیم."

ماموریت مریخ ساده و سهل نخواهد بود زیرا فقط سه ماموریت از این نوع در جهان تا به حال موفق بوده است به خاطری که ارسال سفینه دشوار نیست اما آنچه آزمون برانگیز ثابت می شود رسیدن سفینه به مدار مریخ و فرستادن اطلاعات از آن فاصله می باشد.
XS
SM
MD
LG