لینک های دسترسی

Breaking News

غرق‌شدن مهاجرین افغان در مرز ایران، هیات ایرانی با حنیف اتمر گفتگو کرد


وزارت خارجۀ افغانستان اعلام کرد که هیات عالی‌رتبه دپلوماتیک ایران که برای بررسی حادثه ۱۳ ثور در امتداد مرز دو کشور، صبح امروز وارد کابل شده و با محمد حنیف اتمر، سرپرست وزارت امور خارجه کشور کرده است.

قرار است که این هیات دپلوماتیک ایرانی در روند تحقیق این رویداد با افغانستان همکاری کند و در مراحل تحقیق حضور داشته باشد.

حنیف اتمر در این دیدار خواهان توجه بیشتر دولت ایران به تحقیقات مشترک شده و گفته است: "هدف از این تحقیقات دریافت حقایق، رسیدگی قانونی به عاملین آن و اتخاذ تدابیر لازم است تا در آینده از واقع شدن چنین حوادث ناگواری که ممکن بر روابط حسنه دو کشور دوست و همسایه تاثیرگذار باشد، جلوگیری به عمل آید".

ایرنا خبرگزاری دولتی ایران، نیز امروز سه شنبه ۲۶ می (ششم جوزا) گزارش داد که محسن بهاروند، معاون حقوقی وزارت خارجۀ آن کشور و سید رسولی موسوی، دستیار وزیر خارجه و نماینده مرزبانی در ترکیب این هیات شامل اند.

محسن بهاروند، با نکوهش این واقعه به جانب افغانستان گفته است که ایران متعهد است تا این حادثه را به گونۀ مشترک با افغانستان بررسی و پیگیری کند که عدالت تامین شود.

بر بنیاد اعلامیۀ وزارت خارجۀ افغانستان، رییس هیات ایرانی تمام اسناد و مدارکی تحقیقات را در مورد این رویداد تسلیم شده و قرار است که آن را تحقیق و نتایج را با جانب افغانستان شریک کند.

بر اساس تحقیقاتی که تا اکنون حکومت افغانستان انجام داده، شماری از کارجویان افغان که در ۱۳ ثور سال روان جاری، وارد خاک ایران شده بودند، غرق شده اند.

محمد حمید طهماسی، رییس هیات حقیقت‌یاب حکومت افغانستان گفته است که شمار مجموعی کارجویان افغان که در سرحد ولایت هرات با ایران غرق شده بودند ۴۶ نفر بوده که ۱۲ نفرشان جان باخته، ‌۱۷ تن ناپدید و ۱۷ نفر دیگر نجات یافته اند.

اما خبرگزاری دولتی ایران گفته است که بر بنیاد شواهد و اسناد، چنین اتفاقی در مرزهای ایران رخ نداده است.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان که از روند تحقیقات در مورد این رویداد نظارت می‌کند، گفته است که این موضوع در مطابقت با اصول و قوانین بین المللی تعقیب می‌شود.

XS
SM
MD
LG