لینک های دسترسی

Breaking News

غرق‌شدن مهاجرین افغان در مرز ایران؛ هیات ایرانی به کابل سفر می‌کند


وزارت خارجۀ افغانستان اعلام کرد که یک هیات ایرانی به منظور تحقیق در مورد غرق‌شدن شماری از کارجویان افغان در مرز ایران، به کابل سفر می‌کند.

بر اساس تحقیقاتی که تا اکنون حکومت افغانستان انجام داده، شماری از کارجویان افغان که در ۱۳ ثور سال روان جاری، وارد خاک ایران شده بودند، غرق شده اند.

محمد حمید طهماسی، رییس هیات حقیقت‌یاب حکومت افغانستان گفته است که شمار مجموعی کارجویان افغان که در سرحد ولایت هرات با ایران غرق شده بودند ۴۶ نفر بوده که ۱۲ نفرشان جان باخته، ‌۱۷ تن ناپدید و ۱۷ نفر دیگر نجات یافته اند.

وزارت خارجۀ افغانستان در اعلامیه‌ای ناوقت روز چهارشنبه ۲۰ می (۳۱ ثور) گفته است که این هیات دپلوماتیک در روند تحقیق این رویداد با افغانستان همکاری می‌کند و در مراحل تحقیق حضور خواهد داشت.

اعلامیه گفته است: "سفر هیات عالیرتبه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به کابل و تحقیق مشترک روی اسناد و مدارک حادثه، می‌تواند به روشن سازی جزییات آن، اخذ تصامیم بعدی از سوی دو دولت و جلوگیری از تکرار حوادث مشابه در آینده مساعدت نماید".

بر بنیاد معلومات وزارت خارجهٔ افغانستان در راس این هیات دپلوماتیک، محسن بهاروند، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران قرار دارد.

نجات یافتگان این رویداد مدعی شده اند که مرزبانان ایرانی، کارجویان افغان را که به گونۀ غیرقانونی قصد ورود به ایران را داشتند، در دریای هریرود در مرز دو کشور غرق کردند.

برای روشن‌شدن این موضوع تحقیق مشترک افغانستان و ایران در سطح کمیساری‌های سرحدی در ۲۵ ثور آغاز شد؛ اما پس از تکمیل آن، کمیساران ایرانی این موضوع را بالاتر از صلاحیت شان عنوان کردند.

محمد حمید طهماسی، رییس هیات افغانستان به صدای امریکا گفته است که جانب ایرانی پیشنهاد کرده که این قضیه از مجرای دپلوماتیک پیگیری شود.

از سویی هم، محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان که از روند تحقیقات در مورد این رویداد نظارت می‌کند، گفته است که این موضوع در مطابقت با اصول و قوانین بین المللی تعقیب می‌شود.

XS
SM
MD
LG