لینک های دسترسی

Breaking News

ایران از توافق هسته‌ای بیرون شد


به دنبال افزایش تنش‌ها میان ایالات متحده و ایران، تهران اعلام کرده است که پس از این به تعهدات توافق هسته‌ای با قدرت‌‌های جهان موسوم به "برجام" پابند نخواهد بود.

دولت ایران روز یک شنبه پنجم جنوری (۱۵ جدی) در بیانیه‌ای گفته است که این کشور گام پنجم کاهش تعهداتش را در برجام که آخرین مورد کلیدی از محدودیت عملیاتی (محدودیت در تعداد سنترفیوژها) بود، کنار می‌گذارد.

در این بیانیه آمده است: "بدین ترتیب برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی - شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه -مواجه نیست و منبعد برنامه هسته‌ای ایران صرفا بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت".

اما در این بیانیه، سطح غنی‌سازی و گسترش فعالیت‌های هسته‌ای ایران روشن ساخته نشده است.

دولت ایران تاکید کرده است که با ادارۀ بین‌المللی انرژی اتمی به همکاری ادامه می‌دهد.

به گفتۀ دولت ایران، هرگاه تحریم‌ها رفع گردد و این کشور از منافع برجام مستفید شود، آماده است که به "تعهدات برجام" برگردد.

ایران پس از کشته‌شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران این کشور در حملۀ هوایی ایالات متحده در عراق این تصمیم را گرفته است.

بحث روی توافق هسته‌یی ایران با قدرت‌های جهان برای نخستین بار با حضور پنج کشور عضو دایمی شورای امنیت ملل متحد، اتحادیه اروپا، آلمان و ایران در سال ۲۰۱۳ انجام شد و در سال ۲۰۱۵ میلادی جوانب روی آن توافق کردند.

بر اساس این توافق، محدودیت‌هایی بر برنامۀ هسته‌ای ایران وضع شد که با پابندی به آن ایران می‌توانست از تعزیزات و محدودیت شورای امنیت ملل متحد، اتحادیه اروپا و امریکا خارج شود.

XS
SM
MD
LG