لینک های دسترسی

Breaking News

رییس جمهور ایران :‌به فعالیت‌های هسته‌ای خود ادامه می‌دهیم


ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران، روز شنبه نهم اپریل ( ۲۰ حمل) گفت که کشورش فعالیت هسته‌ای خود را ادامه می‌دهد،‌ زیرا مذاکرات به منظور احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهان متوقف شده است.

آقای رییسی که در جریان مراسم به مناسبت از روز ملی تکنالوژی هسته‌ای ایران صحبت می‌کرد ، گفت که ادارهٔ او از تسریع بخشیدن تحقیقات در عرصهٔ‌ تکنالوژی هسته‌ای صلح‌آمیز حمایت می‌کند.

آقای رییسی که در اگست ۲۰۲۱ میلادی به کرسی ریاست جمهوری رسید، همچنین گفته است: "دانش و تکنالوژی ما در عرصهٔ هسته‌ای قابل برگشت نیست. [ادامه] تحقیقات صلح‌آمیز هسته‌ای ایران مربوط به خواسته‌ها و یا دیدگاه‌های دیگران نمی‌شود."

پس از نزدیک به یک سال مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای در ویانا، پایتخت اتریش، شماری از کشور‌های غربی گفته اند که این مذاکرات اکنون در مرحلهٔ نهایی رسیده است. اما مقام های ایالات متحده که به صورت غیرمستقیم در مذاکرات ویانا دخیل بوده اند، گفته اند که احیای توافق هسته‌ای ایران نه قریب الوقوع است و نه حتمی.

ایران در جریان این مذاکرات تلاش کرده است تا همه تعزیرات وضع شده علیه آن کشور لغو شود و ایالات متحده تضمین بدهد که بار دیگر از این توافق بیرون نخواهد شد و تعزیرات اقتصادی را مجدداً بر تهران وضع نخواهد کرد.

اما دپلومات‌ها گفته اند که هنوز هم چندین مورد اختلافی برای نهایی‌کردن احیای توافق هسته‌ای ایران وجود دارد. یکی از این اختلاف‌ها، خواست اخیر روسیه از ایالات متحده است.

روسیه از ایالات متحده تضمین کتبی می‌خواهد که تعزیرات غرب بر روسیه به خاطر حملهٔ نظامی آن کشور بر اوکراین، "مانع تجارت، سرمایه‌گذاری و همکاری تکتیکی‌نظامی با ایران" نمی‌شود.

بر اساس توافق هسته‌ای ایران که در سال ۲۰۱۵ میلادی امضا شد، برخی از تعزیرات اقتصادی غرب علیه ایران لغو شد و در عوض تهران تعهد کرد تا غنی‌سازی یورانیم خود را که از آن در ساختن سلاح هسته‌ای کار گرفته می‌شود، محدود کند..

دونالد ترمپ،‌ رییس جمهور پیشین امریکا، در ماه می ۲۰۱۸ میلادی به طور یک‌جانبه از این توافق بیرون شد و به تدریج تعزیرات اقتصادی را بر تهران وضع کرد.

در همین حال، محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، گفته است که کشورش به زودی کار اعمار یک دستگاه تولید برق هسته‌ای با ظرفیت ۳۶۰ میگاوات برق را در نزدیکی شهر دارخوین ایالت خوزستان که در جنوب شرق ایران موقعیت دارد،‌ آغاز خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG