لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر داخلۀ ایران: حملۀ مشهد به جایگاه ملت افغانستان خلل وارد نمی‌کند


احمد وحیدی، وزیر داخلۀ ایران حملۀ اخیر در حرم امام رضا در شهر مشهد ایران را "ساختۀ دست غرب" عنوان کرده و گفته است که این رویداد در جایگاه ملت افغانستان نزد ایران عیب و خللی وارد نمی‌کند.

مهاجمی که به نقل از رسانه‌های ایرانی عبداللطیف مرادی نام داشته و اوزبیک تبار است، روز سه شنبه در صحن حرم امام رضا در شهر مشهد با چاقو بر سه روحانی ایرانی حمله کرد که در این رویداد یک روحانی کشته شد و دو تن دیگر آنان زخمی شدند.

در همین حال، خبرگزاری دولتی ایران روز پنج‌شنبه گزارش داده است که حجت‌الاسلام صادق دارابی، روحانی ایرانی که در حملۀ حرم امام رضا زخمی شده بود، به دلیل شدت زخم‌هایش جان باخته است.

شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی گفته اند که این مهاجم شهروند افغانستان بوده است، اما مقام‌های ایرانی تا کنون افغان بودن وی را تاکید نکرده و تنها گفته اند که وی یکسال پیش به گونۀ غیرقانونی از پاکستان وارد ایران شده بود.

وزیر داخلۀ ایران گفت: "دشمن سعی دارد از اختلافات قومی مذهبی و بین ملت‌های دوست استفاده کند که نخواهد توانست...ایران و افغانستان از یک ملت هستند که از ریشه و سابقه تمدنی مشترک برخوردارند و دشمن تلاش در ایران هراسی بین مردم افغانستان و افغانستان هراسی بین مردم ایران دارد که موفق نخواهند شد."

به نقل از خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) آقای وحیدی با بیان اینکه بهترین جوانان افغانستان در مقابله با جریانات تکفیری جان خود را از دست دادند، تاکید کرد: "این به جایگاه ملت افغانستان شایبه‌ای وارد نمی‌کند."

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در جریان جنگ سوریه، ده‌ها هزار جوان مهاجر افغان را جلب و جذب کرده و پس از آموزش نظامی در چوکات "لوای فاطمیون" به جنگ فرستاده است تا از حکومت بشارالاسد در برابر شورشیان مخالف و گروه دولت اسلامی دفاع کنند.

اکثر این جوانان یا به خاطر بیکاری و مجبوریت در ایران، یا هم به خاطر معتقدات مذهبی و یا هم وعدۀ اقامت و گرفتن پاسپورت ایران به خود و بستگان شان، به صفوف لوای فاطمیون می‌پیوستند.

شماری از شهروندان افغان می‌گویند که پس از حملۀ مشهد، هم اخراج اجباری مهاجران افغان مقیم ایران شدت گرفته و هم آزار و اذیت آنان از سوی شهروندان عادی ایران افزایش یافته است.

ویدیوهایی که صحت آن مستقلانه تایید نشده و در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده است نشان می‌دهد که مهاجران افغان توسط شهروندان عادی ایران توهین و تحقیر و حتا لت و کوب می‌شوند.

در یکی از این ویدیوها یک مرد ایرانی که صورت وی دیده نمی‌شود، چاقویی را در یک دست و بازوی یک مهاجر افغان را در دست دیگر دارد و او را مجبور می‌سازد تا به افغان‌ها فحش بدهد.

در ویدیوی دیگر دیده می‌شود که یک نفر از سوی جمعی از مردان ایرانی در کنار یک جاده زیر مشت و لگد گرفته شده است. در پای این ویدیو که صحت آن نیز مستقلانه تایید نشده، نوشته شده است که یک مرد افغان به خاطر رویداد مشهد از سوی جمعی از مردان خشمگین ایرانی لت و کوب می‌شود.

همزمان با این ویدیوهای دیگری در شبکه‌های اجتماعی نشر شده است که در آن نیروهای انتظامی ایران مهاجران افغان را برای اخراج اجباری از ایران، بر موترهای نظامی سوار کرده اند.

در همین حال، آمار ارایه شدۀ از سوی حکومت طالبان در خصوص عودت مهاجران افغان از ایران نشان می‌دهد که روند اخراج اجباری مهاجران افغان از ایران شدت گرفته است.

وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان طالبان روز پنجشنبه هفتم اپریل (۱۸ حمل) گزارش داد که تنها در یک روز گذشته ۲۹۶۳ مهاجر از ایران به افغانستان برگشته اند که از آن جمله ۲۲۶۱ نفر آن جبراً اخراج شده اند.

حالانکه به گفتۀ مقام‌های طالبان، در یک ماه گذشته ۲۲۳۴۰ مهاجر افغان، عمدتاً به زور، از ایران به افغانستان برگردانده شده اند.

XS
SM
MD
LG