لینک های دسترسی

Breaking News

تاکید کابل، اسلام‌آباد و بیجینگ بر خروج مسوولانه نیروهای خارجی از افغانستان


نشست سه‌جانبۀ افغانستان، پاکستان و چین به روز سه شنبه در کابل برگزار شد و در این نشست سه کشور تاکید کرده اند که خروج نیروهای خارجی از افغانستان مسوولانه باشد.

در اعلامیه‌ای مشترک که در پایان این نشست نشر شد، آمده است: "به منظور جلوگیری از ظهور مجدد تروریزم، هر سه جانب بر خروج منظم، بادرنظرداشت شرایط و مسوولانۀ نیروهای خارجی از افغانستان تاکید نموده...".

این خواست در حالی مطرح می‌شود که ایالات متحده شمار نظامیان امریکایی را در افغانستان به ۸۶۰۰ تن کاهش داده است.

جنرال کنت مک‌کنزی فرمانده قوماندانی مرکزی نیروهای امریکایی در ۱۸ جون (۲۹ جوزا) گفت که کاهش این نیروهای امریکایی از افغانستان بر اساس توافقنامه صلح امریکا - طالبان که به تاریخ ۲۹ ماه فبروری امضا شد، صورت گرفته است.

بر اساس این توافقنامه، ایالات متحده باید در جریان ۱۳۵ روز پس از امضای این سند شمار نیروهای خود را در افغانستان به ۸۶۰۰ نفر کاهش داده و در جریان ۱۴ماه پس از این توافق، تمام قوای خارجی افغانستان را ترک کنند.

شبکۀ خبری سی.ان.ان دو هفته پیش به نقل از دو مقام‌ امریکایی که نامی از آنها برده نشده، گزارش داد که ایالات متحده مصمم به خروج دست‌کم ۴۰۰۰ نظامی این کشور از افغانستان است. در صورتی که این تصمیم نهایی شود، شمار سربازان امریکایی در افغانستان به ۴۵۰۰ نفر کاهش خواهد یافت.

همچنان افغانستان، پاکستان و چین توافق کرده اند که برای مبارزه با تروریزم و ایستادگی در برابر "جنبش اسلامی ترکستان شرقی" و سایر گروه‌ها و شبکه‌های تروریستی که تهدیدی برای امنیت سه کشور استند،به تلاش‌ها و همکاری شان ادامه بدهند.

XS
SM
MD
LG