لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه برای تسریع خروج امریکا از افغانستان با طالبان کار می‌کند – پنتاگون


کنفرانس صلح افغانستان در مسکو با اشتراک نمایندگان طالبان و برخی از چهره های سیاسی افغانستان، نوامبر ۲۰۱۸
کنفرانس صلح افغانستان در مسکو با اشتراک نمایندگان طالبان و برخی از چهره های سیاسی افغانستان، نوامبر ۲۰۱۸

وزارت دفاع ایالات متحدۀ امریکا گزارش داده است که روسیه با طالبان و دیگر گروه‌ها در افغانستان فعالانه کار می‌کند تا روند خروج نظامیان امریکایی از افغانستان تسریع یابد.

در گزارش پنتاگون که روز چهارشنبه اول جولای (۱۱ سرطان) نشر شد، آمده است: "تا ماه فبروری، حکومت روسیه با حکومت مرکزی (افغانستان)، کشورهای منطقه و طالبان کار می‌کرد تا نفوذ بیشتر در افغانستان کسب کند، خروج نظامیان امریکایی را تسریع بخشد و به چالش‌های احتمالی امنیتی که در پی خروج قوا از افغانستان ممکن بروز کند، رسیدگی کند."

وزارت دفاع ایالات متحده در گزارشی به کانگرس امریکا نگاشته است که مسکو به این امید که از حضور درازمدت ایالات متحده در افغانستان جلوگیری کرده باشد، از تلاش‌های صلح امریکا-طالبان به شمول توافقنامۀ صلح میان دو طرف حمایت می‌کند.

گزارش حاکی است که مسکو در تلاش تسهیل مذاکرات صلح میان طالبان و حکومت افغانستان است و آن را "به مثابۀ بهترین روش برای تشکیل حکومت موقت" می‌پندارد.

با اینحال، محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان شام چهارشنبه اول جولای (۱۱سرطان) در مصاحبه با تلویزیون ملی آن کشور طرح ایجاد حکومت موقت را در پی مذاکرات صلح افغانستان نفی کرد و گفت که قانون اساسی آن کشور در این مورد مرجع است و صراحت دارد.

انعام روسیه به طالبان

این در حالی است که نشر گزارش‌ روزنامۀ نیویارک تایمز که گویا در مورد پرداخت پول انعامی از سوی روسیه به طالبان برای کشتن سربازان امریکایی مستقر در افغانستان، به دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا گزارش‌دهی شده بود، غوغای سیاسی را در واشنگتن به راه انداخته است.

آقای ترمپ که پس از نشر این گزارش، مکرراً آن را رد کرده است، روز چهارشنبه نیز در یک پیام تویتر نوشت که این گزارش ساختگی است تا به وی و حزب جمهوریخواه آسیب وارد کند.

چندین مقام حکومت امریکا گفته اند که به دلیل اینکه گزارش "انعام روسیه به طالبان" تایید شده نبود، لذا در مورد آن به رییس جمهور ترمپ گزارش داده نشده است.

مایک پمپیو، وزیر خارجۀ امریکا از نحوۀ رسیدگی حکومت امریکا در پیوند به معاملۀ روسیه با طالبان دفاع کرد و گفت که امریکا این تهدید را جدی گرفته به روش دقیق، مناسب و صحیح در قبال آن عمل کرده است. او افزود که ادارات استخباراتی ایالات متحده "فوق العاده خوب" به این موضوع پرداخته است.

آقای پمپیو روز چهارشنبه اول جولای گفت: "تعامل روسیه در افغانستان با روش خصمانه نسبت به ایالات متحده چیز تازه نیست...رییس جمهور ترمپ همواره از چالش‌هایی که از سوی روسیه سر راه مان خلق می‌شود و خطرات موجود در افغانستان آگاه بوده است".

وزیر خارجۀ امریکا گفت که به دستور رییس جمهور ترمپ در یک سال گذشته وقت و تلاش زیادی برای کاهش خطر برای قوای امریکا در افغانستان صرف شده است که به گفتۀ وی در هیچ حکومت قبلی امریکا به این پیمانه در این خصوص نپرداخته شده بود.

افزایش خشونت طالبان

در گزارش وزارت دفاع ایالات متحده همچنان آمده که پس از امضای توافقنامۀ صلح امریکا-طالبان، خشونت طالبان در افغانستان در مقایسه با هفتۀ کاهش خشونت –هفتۀ بعد از امضای توافقنامۀ امریکا و طالبان- افزایش یافته است و آن گروه به گونۀ کم پیشینه کاروان‌های اردو و پولیس افغانستان را آماج حملات شان قرار می‌دهند.

در گزارش آمده است که طالبان از انجام حملات بر شهرهای بزرگ و هدف گرفتن قوای امریکایی و ایتلاف پرهیز کرده اند. طالبان بر اساس توافقنامۀ دوحه تعهد کرده اند که حملات شان را بر نظامیان امریکایی توقف می‌دهند.

بر اساس توافقنامۀ امریکا-طالبان، گروه طالبان همچنان تعهد کرده است که روابط خود را با القاعده بریده و با حکومت افغانستان مذاکرات بین الافغانی را آغاز می‌کند، اما این گروه تا کنون به مذاکره با حکومت افغانستان حاضر نشده است و بر اساس گزارش پنتاگون طالبان تا کنون ارتباطات خود را با عناصر القاعده حفظ کرده است.

در گزارش وزارت دفاع امریکا آمده است: "القاعده به روال همیشگی با اعضای پایان رتبۀ طالبان همکاری کرده و از آنان حمایت می‌کند تا حکومت افغانستان را آسیب رسانده و نیروهای ایالات متحده و اهداف غربی را در منطقه هدف قرار دهد".

با اینهمه که نمایانگر عدم پابندی طالبان به تعهدات شان است، ایالات متحده در پی امضای توافقنامۀ قطر با طالبان شمار نیروهای خود را در افغانستان از مرز ۱۴۰۰۰ به ۸۶۰۰ نفر کاهش داد و بر اساس گزارش شبکۀ سی ان ان، واشنگتن اکنون مصصم بیرون کردن دست‌کم ۴۰۰۰ نظامی دیگر امریکایی از افغانستان است.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG