لینک های دسترسی

Breaking News

احتمال خروج ۴۰۰۰ سرباز دیگر امریکایی از افغانستان


شبکۀ خبری سی‌ان‌ان به نقل از دو مقام‌ امریکایی گفته است که ایالات متحده مصمم به خروج دست‌کم ۴۰۰۰ نظامی این کشور از افغانستان است.

سی‌ان‌ان روز جمعه ۲۶ جون (ششم سرطان) به نقل از این دو مقام امریکایی که آنان از ذکر نام خود در گزارش خوداری کرده اند گزارش داده است که در صورت نهایی شدن این تصمیم، شمار سربازان امریکایی در افغانستان به ۴۵۰۰ نفر کاهش خواهد یافت.

خروج این شمار سربازان، زمینه برای خروج کامل نظامیان ایالات متحده از افغانستان را مساعد خواهد کرد؛ آنچه که دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده به دنبال آن است.

در گزارش سی‌ان‌ان آمده است که کاهش نیروهای امریکایی از افغانستان روی آموزش و مشوره‌دهی به نظامیان افغان تاثیر منفی خواهد گذاشت؛ چون نیروهای امریکایی روی "عملیات‌های ضد تروریستی، هدف قرار دادن گروه‌های محلی وابسته به دولت اسلامی، شاخه خراسان داعش – که حضورشان را در افغانستان حفظ کرده اند – و بقایای القاعده تمرکز خواهند کرد."

بربنیاد گزارش سی‌ان‌ان، مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده در مورد این طرح با منشی عمومی ناتو و اعضای این پیمان نیز بحث کرده است؛ هرچند هنوز این تصمیم نهایی نیست.

ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو دیروز در یک نشست مشترک خبری با وزیر دفاع ایالات متحده گفت که این پیمان حضور خود را در افغانستان برای حمایت از روند صلح تنظیم می‌کند.

آقای ستولتنبرگ افزود: "این در هماهنگی نزدیک با شرکا و متحدان ناتو انجام خواهد شد."

بربنیاد توافقنامه صلح ایالات متحده و طالبان که به تاریخ ۲۹ فبروری سال جاری امضا شد، ایالات متحده و ناتو نیروهای شان را در مدت ۱۴ ماه از افغانستان خارج می‌کنند.

هرچند بارها مقام‌های امریکایی و ناتو تاکید کرده که خروج از افغانستان و یا کاهش حضور در این کشور، وابسته به شرایط و متعهد ماندن طالبان به مواد توافقنامه صلح است.

در جریان چهار ماه گذشته، شمار سربازان امریکایی در افغانستان از ۱۳۰۰۰ به ۸۶۰۰ تن کاهش یافته است.

XS
SM
MD
LG