لینک های دسترسی

Breaking News

اعتصاب‌ رانندگان؛ هزاران مسافر در مسیر کابل – قندهار گیر مانده اند


رانندگان موترهای باربری مسیر شاهراه کابل – قندهار را به روی ترافیک بسته‌اند و هزاران مسافر در مسیر این شاهراه گیر مانده اند.

رانندگان در اعتراض به "اخاذی‌ها و رفتار نامناسب پولیس" سه هفته پیش اعتصاب کاری شان را آغاز کردند، اما از پنج روز گذشته به این طرف، جلو رفت و آمد رانندگان بس‌های مسافربری را نیز گرفتند.

حاجی آغا، معاون شرکت ترانسپورتی احمدشاه بابا ابدالی در قندهار روز سه شنبه ۱۶ فبروری (۲۸ دلو) به صدای امریکا گفت که از پنج روز گذشته رانندگان موترهای باربری جلو فعالیت آنان را گرفته اند.

او گفت که رانندگان خواستار حل مشکل شاهراه کابل – قندهار استند، اما متوقف‌کردن بس‌های مسافربری منجر به مشکلات عدیده نیز شده است.

حاجی آغا گفت: "به شمول شرکت ما، هر روز شرکت‌های مسافربری ۱۵هزار مسافر را به کابل، هرات و قندهار منتقل می‌کنند که از پنج روز به این طرف مسافرین که شمار شان به ۶۰هزار نفر می‌رسد، بند مانده اند."

در حال حاضر به شمول ایستگاه‌های بس‌های مسافربری، هوتل‌ها در شهر قندهار مملو از مسافر است و سبب ازدحام شده است.

مهاجرینی که از ایران و پاکستان برگشته اند، خواهان بازشدن شاهراه کابل – قندهار اند و می‌گویند که از چند شب به این طرف مسافرین با مشکلات مالی مواجه شده اند.

از سویی هم، حاجی عبدالقادر، رییس اتحادیه موترهای باربری به صدای امریکا گفت که آنان اعتصاب شان را تا زمان حل مشکلات در مسیر کابل – قندهار ادامه می‌دهند. او هشدار داد که مسیرهای رفت و آمد را به ولسوالی‌ها و شهرها نیز خواهند بست.

عبدالقادر گفت: "پوسته‌های مستقر در شاهراه‌ها ظلم بسیار می‌کنند...می‌خواهیم که تمام مالیات و اسناد ما در گمرک‌ها طی مراحل شود و پاتک‌های موجود در مسیر برداشته شوند."

طارق آرین، سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان به صدای امریکا گفت که برای حل بنیادی این مشکلات تلاش‌ها جریان دارد.

او افزود: "تحقیقات در این زمینه ادامه دارد و ما می‌کوشیم که این مشکل بی‌درنگ حل شود و به گونۀ بنیادی حل شود، برای جزییات بیشتر منتظر بمانید."

شاهراه کابل – قندهار و قندهار – هرات برعلاوۀ اینکه ۱۶ ولایت را با پایتخت وصل می‌کند، از شاهراه‌های مهم ترانزیتی با پاکستان، ایران و ترکمنستان نیز است.

نگرانی‌هایی وجود دارد که با بسته‌ماندن طولانی این مسیر، احتمال دارد که آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی به شهروندان افغان وارد شود.

XS
SM
MD
LG