لینک های دسترسی

Breaking News

آمار کشته‌های حملۀ اخیر کابل به ۸۰ نفر رسید


وزارت داخلۀ افغانستان اعلام کرد که شمار کشته‌شدگان حمله بر مراسم عروسی در کابل، به ۸۰ نفر رسیده است.

نصرت رحیمی، سخنگوی این وزارت به صدای امریکا گفت که وضعیت شماری از زخمیان وخیم بود که در شفاخانه‌ها جان داده اند.

پیش از این آمار رسمی حمله شنبه ۱۷ اگست (۲۶ اسد) بر مراسم عروسی در هوتل شهر دوبی در کابل ۶۳ کشته و ۱۸۲ زخمی اعلام شده بود. داعش مسوولیت این حمله را پذیرفته است.

این آمار هم‌زمان با روز جهانی یادبود از قربانیان تروریزم اعلام می‌شود.

ملل متحد گفته است که قربانیان و بازماندگان تروریزم، هنگام جستجوی عدالت با چالش‌ها مواجه اند که شامل دسترسی به اطلاعات قبل، حین و بعد از روند جنایی، نبود ساختارهای مناسب و هماهنگی درست برای حمایت‌های صحی، مالی و روانی طولانی مدت است.

یوری فیدوتوف، رییس اجرایی دفتر مواد مخدر و جرایم ملل متحد، در بیانیه‌ای گفته است که حملات تروریستی اخیر در سراسر جهان این حقیقت "وحشتناک" را به وجود آورده است که هیچ جامعه‌ و کشوری در امان نیست.

او گفته است: "امسال روز جهانی یاد و ادای احترام به قربانیان تروریزم، بر مقاومت و شجاعت قربانیان و بازماندگان متمرکز است و از بسیاری زنان و مردانی که بر فاجعه غلبه کرده اند، افتخار می‌کند تا متحدین اساسی در مبارزه با تروریزم شوند".

این مقام ملل متحد تاکید کرده است که نیاز است تا دولت‌ها برای دسترسی قربانیان تروریزم به عدالت، همه جوانب نیازهای قربانیان را مرفوع ساخته و اقدامات بیشتری انجام دهند.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان نیز گفته است که افغان‌ها قربانی اصلی تروریزم و منازعات مسلحانه استند. بر اساس آماری که تنها از سال گذشته خورشیدی در این نهاد ثبت شده است، تروریزم و منازعات مسلحانه سبب مرگ بیش از ۳۰۰۰ و زخمی شدن حدود ۸۰۰۰ غیرنظامی دیگر افغان بوده است.

این کمیسیون در اعلامیه‌ای گفته است که افزایش تلفات حملات ترویستی یکی از نگرانی‌های جدی افغانستان و جامعۀ بین‌المللی است.

در اعلامیه آمده است: "قربانیان نقض حقوق بشر، به شمول قربانیان حوادث تروریستی، براساس اسناد ملی و بین‌المللی حقوق بشر، حق دارند به صورت موثر، برابر و بدون تبعیض، به عدالت دسترسی داشته باشند".

جبران خسارت‌ها به صورت موثر و فوری، دسترسی به اطلاعات راجع به موارد نقض و رسیدگی‌ به آنها، نحوه برخورد با مرتکبان نقض حقوق بشر و مکانیزم‌های جبران خسارت را کمیسیون حقوق بشر افغانستان از دیگر حقوق قربانیان تروریزم گفته است.

این کمیسیون برای دادخواهی و حمایت قربانیان تروریزم در افغانستان، خواهان شناسایی و پیگرد عاملان حمله‌های دهشت‌افگنی در این کشور شده است.

همچنان این کمیسیون بر مشارکت مستقیم و معنادار قربانیان تروریزم در روند گفتگوهای صلح تاکید کرده است.

XS
SM
MD
LG