لینک های دسترسی

Breaking News

نگاهی به فعالیت های تروریستی داعش در افغانستان


شاخۀ خراسان گروۀ دولت اسلامی یا داعش، موجودیت خود را در آسیای مرکزی و جنوبی، در سال ٢٠١٥ اعلام کرد.

از آن سال تاکنون این گروه مسؤل بیش از ١٠٠ حمله علیۀ غیر نظامیان در افغانستان و پاکستان بوده و تنها از آغاز سال ٢٠١٧ تا حال، بیش از ٢٥٠ بار با نیروهای افغان، امریکایی و پاکستانی رویایی داشته است.

در تازه ترین مورد، این گروه مسؤلیت حملۀ انتحاری شب شنبه در یک محفل عروسی در شهر کابل را نیز ادعا کرد. در این حمله، بیش ٦٠ نفر کشته و بیش از ١٨٠ نفر زخمی شدند.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان که امروز ٢٨ اسد (١٩ آگست) به مناسبت صدمین سالروز استراد استقلال افغانستان صحبت میکرد، وعده سپرد که داعش را از افغانستان ریشه کن خواهد کرد.

اما برخلاف ضعیف پنداشتن این گروه توسط حکومت افغانستان، کارشناسان خطر داعش را انکار ناپذیر میدانند. زیرا به باور آنان حملات اخیر این گروه، نشان دهندۀ پیشرفت داعشیان در مهارت های تاکتیکی و استخباراتی میباشد.

گروۀ داعش چگونه در نقشۀ افغانستان ظاهرا شد و چرا اکثراً یک گروۀ خاصی از غیر نظامیان افغان را هدف قرار میدهد؟

اولین حملۀ انتحاری این گروه در افغانستان، بتاریخ ٢٣ جولای سال ٢٠١٦ بر یک راهپیمایی 'جنبش روشنایی' در دهمزنگ کابل صورت گرفت. اشتراک کنندگان این راهپیمایی را عمدتاً اقلیت شیعه مذهب هزاره تشکیل میداد.

در حملات دوگانه بر جنبش روشنایی، حداقل ٩٧ نفر کشته و ٢٦٠ تن دیگر زخمی شدند. با وجود این که داعش بعدها دخالت در این حملات را رد کرد اما گفته میشود که این گروه در طراحی و اجرای آن دست داشت.

در ماۀ فبروری سال ۲۰۱۷، یک بم گذار انتحاری داعش موسوم به ابوبکر التاجکی خود را در بیرون ساختمان ستره محکمۀ افغانستان منفجر کرد و حداقل ٢٢ نفر را کشت.

در ماۀ مارچ همان سال نیز، داعش مسؤلیت حمله بر شفاخانه سردار داود خان را بر عهده گرفت. در آن حمله حدود ٥٠ نفر کشته و ده ها تن دیگر زخمی شدند.

در ماه می سال ٢٠١٧، انفجار یک لاری مملو از مواد منفجره در نزدیکی چهارراهی زنبق، کابل را بار دیگر تکان داد. در آن حمله بیش از ١٥٠نفر کشته و اضافه تر از ۴٠٠ تن دیگر زخمی شدند.

اکثر کشته و زخمی شدگان را غیر نظامیان تشکیل میداد. با وجود آنکه مسؤلین استخبارات افغانستان به شبکۀ حقانی مشکوک است، اما گفته میشود که گروۀ داعش در آن دست داشته است.

در آگست همان سال (٢١٠٧) حداقل ٣٦ نفر در نتیجۀ بم گذاری داعش در داخل یک مسجد در ولایت هرات کشته شدند. آن حمله در ادامه حملات داعش علیه شیعه مذهبان افغانستان صورت گرفت.

گروه داعش سال ۲۰۱۷ را با انجام حمله مرگبار دیگر علیه غیرنظامیان افغان به پایان رساند.

آن حمله انتحاری بر یک مرکز فرهنگی که عمدتاً محصلین شیعه در آن مشغول تحصیل بودند، صورت گرفت و در نتیجه حداقل ٥٠ نفر کشته و ده ها تن دیگر زخمی شدند.

گروۀ داعش در سال ٢٠١٨ به حملات خود در افغانستان شدت بخشید و با انجام و یا دخالت در ۸ حمله انتحاری، سال خونبار را برای مردم افغانستان، به خصوص اقلیت شیعه و سیکهای افغانستان رقم زد.

در نتیجۀ این حملات، ۲۷۰ نفر کشته و حداقل ۵۳۶ تن دیگر زخمی شدند.

بررسی ها نشان میدهد که بیش از ۹۰ درصد حملات داعش، علیۀ اقلیت های افغانستان بخصوص شیعیان و هزاره ها صورت گرفته است.

نگاهی به فعالیت های تروریستی داعش در افغانستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:34 0:00

XS
SM
MD
LG