لینک های دسترسی

Breaking News

کابل از اعلامیۀ مشترک امریکا، روسیه، چین و پاکستان استقبال کرد


وزارت امور خارجۀ افغانستان از اعلامیۀ مشترک امریکا، روسیه، چین و پاکستان (کشورهای ترویکا) استقبال کرده و آن ‌را گامی به جلو در راستای آغاز مذاکرات صلح این کشور عنوان کرده است.

کشورهای ترویکا در پایان نشست مسکو با نشر اعلامیۀ گفتند که از احیای مجدد امارت اسلامی طالبان در این کشور حمایت نمی‌کنند. آنان همچنان از حکومت افغانستان و شورای عالی مصالحۀ ملی این کشور خواستند که به گونۀ علنی با نمایندگان طالبان دربارۀ یک راه حل سیاسی از طریق مذاکره تعامل کنند.

وزارت خارجۀ افغانستان روز جمعه ۱۹ مارچ (۲۹ حوت) با نشر خبرنامه‌ای گفت: "دولت افغانستان از صراحت اعلامیۀ مبنی بر این ‌که (ما احیای امارت اسلامی را حمایت نمی‌کنیم) استقبال نموده، بر این اصل تاکید می‌کند که جمهوری اسلامی یگانه ساختار فراگیر و قابل قبول برای تامین مشارکت سیاسی، کثرت‌گرایی، برابری شهروندی و حفظ نظم و ثبات در یک جامعهٔ متنوع و متکثر همچون افغانستان است."

این وزارت همچنان گفته است که حکومت افغانستان برای آغاز مذاکرات "با محتوا و جدی" روی مسایل اساسی به شمول تامین آتش‌بس و رسیدن به راه حل سیاسی جامع که منجر به ختم جنگ و صلح دایمی در این کشور شود، آماده است.

وزارت خارجۀ افغانستان افزوده که آنان از تاکید اعلامیه بر راه حل سیاسی که سبب حفظ حقوق شهروندان شود، حمایت می‌کنند.

کشور‌ها ترویکا در این اعلامیه همچنان از گروه طالبان خواستند تا حملات بهاری شان را راه اندازی نکنند.

آنان همچنان از تمام جوانب درگیر خواسته اند تا خشونت را کاهش دهند.

این در حالی است که هیات طالبان دیروز در نشست مسکو گفت که در مقابل هر نظامی دیگر در افغانستان جهاد خواهند کرد.

عبدالحکیم حقانی، رییس هیات مذاکراتی گروه طالبان گفت که در افغانستان صلح زمانی می‌تواند تامین شود که در این کشور نظام و قانون اسلامی حاکم شود.

سخنگوی طالبان به نقل از آقای حقانی در تویتر خود نوشته است که بدون نظام اسلامی، "مردم افغانستان در مقابل هر نظام دیگر جهاد خواهند کرد".

XS
SM
MD
LG