لینک های دسترسی

Breaking News

مذاکرات مسکو؛ حکومت، مردم و طالبان چه می‌خواهند؟


عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان در نشت مسکو خواهان آتش‌بس دایمی شد.

او گفت که جمهوری اسلامی افغانستان خواهان تسریع روند مذاکرات و اعلان فوری آتش‌بس دایمی است تا خشونت ها پایان یابد و دو طرف در یک فضای متفاوت به مذاکره بپردازند.

آقای عبدالله گفت که جمهوری اسلامی افغانستان آماده است با گروه طالبان در مورد تمام قضایا بودن هر نوع پیش شرطی مذاکره کند.

آقای عبدالله گفت: "جمهوری اسلامی افغانستان به حل سیاسی عادلانه، پایدار و قابل قبول بحران کشور برای همه طرف‌ها با حفظ حاکمیت ملی، استقلال، ارزش‌ها و اصول اسلامی-ملی، دستاوردهای سالیان پسین، به ویژه حقوق اساسی شهروندان، آزادی بیان و حقوق زنان و اصل تعیین سرنوشت سیاسی کشور به اساس اراده‌ی مردم؛ یک فرد یک رای و انتخابات آزاد، شفاف و سراسری باور کامل دارد."

او علاوه کرد که هیات جمهوری اسلامی افغانستان از "حمایت و پشتیبانی قاطع مردم افغانستان" برخوردار است و به نمایندگی از نظام در این مذاکرات حضور دارد.

طالبان

عبدالحکیم حقانی، رییس هیات مذاکراتی گروه طالبان گفت که در افغانستان صلح زمانی می‌تواند تامین شود که در این کشور نظام و قانون اسلامی حاکم شود.

سخنگوی طالبان به نقل از آقای حقانی در تویتر خود نوشته است که بدون نظامی اسلامی، مردم افغانستان در مقابل هر نظام دیگر جهاد خواهند کرد.

عبدالغنی برادر، رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز در این نشست گفت که به هیچ کشوری اجازه نخواهند داد تا در امور داخلی افغانستان مداخله کند.

او افزود که باید به افغان‌ها اجازه داده شود تا سرنوشت شان را خودشان تعیین کنند.

دست‌آوردها

حفظ دست‌آورد‌های حدود ۲۰ ساله در افغانستان و به ویژه حقوق زنان یکی از موضوعات عمده در مذاکرات صلح بوده که مقامات افغان، امریکایی و بین المللی بر آن تاکید دارند.

حبیبه سرابی که یگانه زن در ترکیب هیات صلح است‌، امروز در نشست مسکو گفت که میزبانان مذاکرات باید در آینده زنان بیشتر را دعوت کنند.

نادر نادری، عضو هیات مذاکره کنندهٔ جمهوری اسلامی افغانستان به نقل از خانم سرابی در یک تویت نوشته که گفته است: "چرا باید من یگانه زن در این اتاق باشم؟ ما (زنان) در جنگ دخیل نبوده ایم، مطمیناً میتوانیم (در آوردن) صلح سهم بگیریم. ۵۱ در صد مردم نباید نظر انداز شوند."

پیش از این، شهرزاد اکبر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز از اشتراک یک زن در این مذاکرات انتقاد کرده بود.

او در یک تویت نوشته است که چهار زن در مذاکرات پیرامون صلح دخیل بودند و اکنون فقط یک زن به مسکو می‌رود "این غیر قابل پذیرش است و برای این که نشست‌ها و مذاکرات آینده اعتبار داشته باشد، این روند باید تغییر کند".


او گفته است که حد اقل قابل پذیرش اشتراک زنان در مذاکرات ۳۰ در صد است.

این در حالی است که شماری از فعالین جامعهٔ مدنی افغانستان امروز از کنفرانس مسکو انتقاد کردند.

نعیم ایوب‌زاده یکی از فعالان به صدای امریکا گفت که این نشست اجندای مشخص نداشته و یک نشست عملی رسیدن به صلح نیست.

او افزود: "هیاتی که از طرف دولت افغانستان رفته است، همه شمول نبوده و از تمام اقشار و اقوام جامعه نمایندگی نمی‌کند و بیانگر اجماع ملی افغانستان برای همچو یک نشست نیست."

همزمان با برگزاری این نشست‌، ده‌ها تن از علمای دین، ‌استادان پوهنتون و زنان در ولایت هرات با برگزاری همایشی تحت نام "توقعات و خواسته های مردم از هیات مذاکره کننده" خواهان آتش‌بس فوری در این کشور شدند.

آنان در این همایش اعتراضی به حکومت افغانستان هشدار دادند که اگر به خواست های مردم برای رسیدن به صلح و امنیت توجه نشود، اعتراضات گسترده‌ای را راه اندازی خواهند کرد.
نرگس، یک تن از اشتراک کنندگان در این همایش با انتقاد از افزایش خشونت‌ها بعد از آغاز گفتگوهای صلح در دوحه می‌گوید:" مردم از جنگ و خونریزی واقعا خسته شده اند و برایشان قابل تحمل نیست و هر روز شاهد جنگ و خونریزی به نام اسلام استیم."
نشست مسکو در حالی برگزار شد که مذاکرات صلح بین الافغانی در دوحه از چندی به اینسو متوقف شده و تا اکنون نتیجهٔ ملموسی نیز نداشته است.

قرار است، ترکیه در ماه اپریل میزبان مذاکرات صلح افغانستان باشد که به گفتهٔ مقامات این کشور، متمم مذاکرات دوحه خواهد بود.

XS
SM
MD
LG