لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان دربارۀ آزادسازی آب بند کمال خان وضاحت دادند


پس از نشر گزارش‌ها در مورد آزادسازی آب بند کمال خان توسط طالبان به سوی ایران، وزارت انرژی و آب حکومت طالبان در این مورد وضاحت داد.

اختر محمد نصرت، سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه ۱۹ جنوری (۲۹ جدی) با فرستادن ویدیویی به خبرنگاران گفت که آب بند کمال خان پس از درخواست مکرر باشندگان ولایت نیمروز، به ویژه کشاورزان آزاد شده است.

اما برخی از رسانه‌های ایرانی گفته اند که دریچه‌های این بند روز گذشته از سوی طالبان باز شده و با ادامۀ آزادسازی آب، حقابۀ ایران از دریای هلمند (هیرمند) به صورت کامل تامین خواهد شد.

آقای نصرت افزود: "خبرهای که شب گذشته در رسانه‌های اجتماعی نشر شد، حقیقت ندارد...باشندگان نزدیک بند کمال خان بار - بار خواسته اند و به مقام ولایت نیمروز عریضه کردند که باید آب این بند برای استفادۀ مردم از آن، آزاد شود."

سخنگوی وزارت انرژی و آب حکومت طالبان تاکید کرد که پس از خواست‌های مکرر باشندگان ولایت نیمروز، رهبری این وزارت به مقام‌های محلی دستور داده است تا دریچه‌های بند کمال خان را باز کنند.

او تاکید کرد که آب‌گیری بند کمال خان در برفباری‌ و باران‌های اخیر تکمیل شده است.

ایرنا خبرگزاری رسمی حکومت ایران گفته است که با مسلط شدن طالبان بر افغانستان و سفرهای اخیر مقام‌های ایرانی به کابل، آنان موضوع حقابۀ ایران از دریای هلمند را مورد بحث و گفتگو قرار داده اند.

آب بند کمال‌ خان حدود دو هفته پس از سفر مقام‌های طالبان به تهران آزاد شده است. اخیراً امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ طالبان در راس یک هیات بلندپایۀ این گروه به تهران رفته و با مقام‌های ایرانی دیدار و گفتگو کرد.

گفته می‌شود که مقام‌های ایرانی در دیدار با هیات طالبان در دربارۀ حقابۀ ایران از دریای هلمند نیز صحبت کرده اند.

بند کمال خان در نزدیکی مرز با ایران به تاریخ ۲۴ مارچ ۲۰۲۱ (چهارم حمل) از سوی محمد اشرف غنی، رییس جمهور پیشین افغانستان افتتاح شد.

آقای غنی در مراسم افتتاح این بند با اشاره به اینکه سال‌ها آب‌ دریای هلمند بدون مدیریت به ایران سرازیر شده است، گفته بود که اکنون مدیریت آب‌های این کشور در دست خود افغان‌ها است و پس از این "هیچ گاهی آب را مفت به هیچ کشوری نخواهند داد".

آقای غنی همچنین گفته بود که حکومت‌اش به "معاهده آب هیرمند" با ایران متعهد است و اگر آن کشور نسبت به آنچه در معاهده ذکر شده، آب بیشتر می‌طلبد، باید با افغانستان مذاکره کند.

بند کمال خان با ۱۷متر ارتفاع، ظرفیت ذخیره ۵۲ میلیون متر مکعب آب را دارا است و در کنار تولید نه میگاوات برق، می‌تواند زمینه آب‌یاری بیش از ۸۰هزار هکتار زمین را فراهم کند.

XS
SM
MD
LG