لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلزاد و غنی دربارۀ تمدید آتش‌بس صحبت کردند


نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان با رییس جمهور و مقامات بلندپایه حکومت افغانستان در مورد مسایل مربوط به صلح گفتگو کرده است.

ریاست جمهوری افغانستان گفته است که در این دیدار چهارشنبه شب، حامد کرزی رییس جمهور پیشین این کشور، معاونین ریاست جمهوری و عبدالله عبدالله ريیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز حضور داشته اند.

در اعلامیۀ ارگ آمده است: "در این دیدار در خصوص کار روی تمدید آتش‌بس و یا کاهش خشونت، آغاز مذاکرات مستقیم میان دولت جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان و تبادله زندانیان، بحث و تبادل نظر صورت گرفت".

همچنان آقای خلیلزاد در مورد گفتگوهای اخیرش با طالبان در دوحه، به محمد اشرف غنی معلومات داده است.

خلیلزاد و غنی در حالی روی تمدید آتش‌بس یا کاهش خشونت گفتگو کرده اند که طالبان و حکومت افغانستان سه روز عید اضحی را آتش‌بس اعلام کرده اند.

از این تصمیم دوجانب منازعۀ افغانستان جامعۀ جهانی استقبال کرده است. ایالات متحدۀ امریکا، اتحادیۀ اروپا و ملل متحد این اقدام طالبان و حکومت افغانستان را گامی برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی خوانده اند.

در همین حال، طالبان از رهایی ۲۸ اسیر حکومتی در ولایات لوگر و بغلان خبر داده اند؛ موردی که هنوز حکومت افغانستان تایید نکرده است.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی این گروه در قطر، در تویترش نگاشته است که تا قبل از عید اضحی، این گروه متباقی اسیران حکومتی را به مثابۀ حسن نیت رها خواهد کرد که با این ترتیب رهایی ۱۰۰۰ زندانی از جانب طالبان تکمیل می‌شود.

از سوی دیگر، ستیفانو پانتینو کوروو، نمایندۀ ملکی ناتو در دیدار با حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان ابراز امیدواری کرده است که گفتگوهای مستقیم صلح میان حکومت و طالبان آغاز شود.

مشاور امنیت ملی افغانستان گفته است که حکومت این کشور، با موقف قوی در گفتگوهای مستقیم حضور خواهد یافت.

XS
SM
MD
LG