لینک های دسترسی

Breaking News

استقبال گستردۀ جهانی از اعلام آتش‌بس موقت در افغانستان


اعلام آتش‌بس از سوی طالبان و دولت افغانستان در روزهای عید اضحی با استقبال جهانی رو به رو شده است.

ایالات متحدۀ امریکا، اتحادیۀ اروپا و ملل متحد از این اقدام طالبان و حکومت افغانستان استقبال کرده و آن را گامی برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی دانسته اند.

زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحدۀ در امور مصالحۀ افغانستان ضمن استقبال از اعلام آتش‌بس در جریان روزهای عید در این کشور ابراز امیدواری کرده است که عید اضحی سبب تفاهم و احترام در میان مردم این کشور شده و طرف‌های درگیر را به صلح پایدار نزدیک‌تر کند.

آقای خلیلزاد همچنان گفته است: "ما آرزو داریم نیروهای امنیتی افغان خدمت به افغان‌ها را ادامه داده و از تعهد شان به افغانستان قدردانی می‌کنیم."

او همچنان به نمایندگی از جنرال اسکات میلر، فرمانده مامورت حمایت قاطع در افغانستان (ناتو) و راس ویلسن، شارژدافیر ایالات متحدۀ در کابل، روزهای خوش و صلح آمیز عید برای افغان‌ها آرزو کرده است.

رولاند کوبیا، نمایندۀ ویژه اتحادیۀ اروپا برای افغانستان در پیامی در صفحۀ تویترش اعلام آتش‌بس در روزهای عید را پیشرفتی در راستای صلح و نزدیک‌تر شدن به مذاکرات مستقیم در این کشور عنوان کرده و طرف‌ها را تشویق کرده است که زمان آتش‌بس را تمدید کنند.

آقای کوبیا افزوده است که مردم افغانستان خواستار آتش‌بس دایمی در افغانستان اند و "متوقف کردن کشتار باید فراتر از یک ایام ویژه باشد".

در این حال، هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز از اعلام آتش‌بس از سوی طرف‌های درگیر در این کشور استقبال کرده است.

یوناما همچنان در یک پیام تویتری افزوده است: "رهایی بیشتر زندانیان و کاهش خشونت باید راه را برای آغاز هرچه زودتر مذاکرات بین‌افغانی هموار کند".

گروه طالبان ناوقت دیروز به مناسبت عید اضحی، آتش‌بس سه روزه را اعلام کرده و این گروه طی اعلامیه‌ای بدون وضاحت بیشتر به جنگجویان خود هدایت داد که در جریان شب‌ها و روزهای عید بر "دشمن" هیچ نوع عملیات انجام ندهند.

حکومت افغانستان از این اقدام گروه طالبان استقبال کرده و در یک اقدام مشابه در روزهای عید، عملیات‌های نظامی توسط نیروهای امنیتی افغان را متوقف کرد.

رییس جمهور غنی به نظامیان افغان دستور داده است تا آتش‌بس سه روزه را در جریان عید اضحی رعایت کنند.

XS
SM
MD
LG