لینک های دسترسی

Breaking News

دانش: حدود ۱۳ میلیون نفر در افغانستان مصوونیت غذایی ندارند


معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که این کشور از رهگذر مصوونیت غذایی با خطرهای "بسیار جدی" مواجه است.

سرور دانش روز پنجشنبه پنجم نومبر (۱۵ عقرب) در مراسم سومین سالگرد راه‌اندازی آجندای ملی امنیت غذایی و تغذیه افغانستان گفت که طبق آمار رسمی اکنون نزدیک به ۱۳ میلیون نفر در این کشور مصوونیت غذایی ندارند.

او افزود: "(وضعیت) هشت میلیون این ۱۳ میلیون بسیار حاد است، به این معنا نمی‌دانند که وعدۀ غذایی بعدی شان چگونه فراهم می‌شود...عدم مصوونیت غذایی در بین تمام گروپ‌های نفوس افغانستان شیوع یافته است."

به گفتۀ معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان، در حدود ۹.۶ میلیون روستانشین افغان، ۲.۹ میلیون شهرنشین و ۴۷۷ هزار نفر از کوچی‌ها مصوونیت غذایی ندارند.

این درحالی است که ادارۀ احصاییه و معلومات افغانستان نفوس این کشور را ۳۲.۹ میلیون نفر تخمین کرده است.

روند رو به افزایش گرسنگی، نامتعادل بودن رژیم غذایی، نابودی محیط زیست، گرانی مواد غذایی، کمبود آب، بحران فقر به دلیل اوضاع سیاسی و جنگ‌ها را، آقای دانش از دلایل عمدۀ بلندرفتن عدم مصوونیت غذایی در جهان به ویژه افغانستان خواند.

ماری الن مک گرورتی، رییس عمومی برنامۀ غذایی جهان در افغانستان گفت که آجندای ملی امنیت غذایی و تغذیه افغانستان چارچوب و برنامۀ کاری چندبُعدی است که تمام شرکا و حکومت افغانستان وا می‌دارد تا در راستای محو سو تغذیه و تامین مصوونیت غذایی کار کنند.

به گفتۀ خانم گرورتی، افغانستان در سه سال گذشته در بخش راهکارهای اداری، افزایش محصولات گندم و مصوونیت غذایی دستاوردهای خوب داشته است. اما او گفت: "متاسفانه عدم مصوونیت غذایی، گرسنگی و سو تغذی یک حقیقت دوامدار برای میلیون‌ها نفر مردم افغانستان است و متاسفانه کووید۱۹ وضعیت را بدتر ساخته است".

رییس عمومی برنامۀ غذایی جهان در افغانستان تاکید کرد که جامعۀ جهانی، نهادهای مددرسان و سایر شرکا در کنار افغانستان به کار ادامه می‌دهند تا گرسنگی محو و مصوونیت غذایی برای شهروندان افغان تامین شود.

انوارالحق احدی، سرپرست وزارت زراعت افغانستان در این مراسم گفت که حکومت این کشور با وجود چالش‌ها و محدودیت‌های مالی به تامین مصوونیت غذایی در همکاری با شرکای بین‌المللی متعهد است.

او گفت که در بخش مصوونیت غذایی، موجودیت کافی غذا و توانمندی استفاده از آن مهم اند: "متاسفانه از لحاظ غذای کافی، کشور خودکفا نیست، امسال حاصلات گندم خوب بود، حاصلات ما ۵.۱ میلیون تن بود، با وجود این تقریباً یک و نیم میلیون تن کسر داریم".

آقای احدی تاکید کرد که موجودیت غذایی کافی در افغانستان از اهداف عمدۀ این وزارت است و امیدواری وجود داد که تا پنج سال آینده به این هدف برسد.

این در حالی است که حکومت افغانستان برای دسترسی مردم به مصوونیت غذایی، برای جلب سرمایه‌گذاری خصوصی در بخش زراعت تلاش می‌کند و پروژۀ اضطراری زراعت و مصوونیت غذایی را به ارزش ۱۰۰ میلیون دالر در ۳۴ ولایت این کشور روی دست گرفته است.

XS
SM
MD
LG