لینک های دسترسی

Breaking News

مذاکرات مسکو با ادای نماز به امامت طالب آغاز شد


حامد کرزی و شماری از چهره‌های شناخته شدۀ سیاسی افغان در یک هوتل در شهر مسکو، به امامت نمایندۀ طالب نماز خوانده و سپس گفتگو‌های صلح را آغاز کردند.

نمایندگان طالبان و گروهی از سیاستمداران افغان به شمول حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان و سران جهادی "مذاکرات بین الافغانی" را در مسکو آغاز کردند.

نشست دو روزۀ مسکو که سه شنبه (پنجم فبروری) آغاز شد نماینده گان طالبان را با شماری از رهبران گروه های مخالف طالبان دور یک میز گردهم آورده است.

نشست مسکو دو روز -پنجم و ششم فبروری- دوام خواهد کرد
نشست مسکو دو روز -پنجم و ششم فبروری- دوام خواهد کرد

نخستین سخنران این نشست حامد کرزی بود. آقای کرزی گفت که خواستار یک افغانستان آزاد، مستقل و به دور از حضور و مداخلۀ خارجیان است، افغانستانی که به گفتۀ وی با همسایگان خود و جهان روابط نیک داشته باشد.

دومین سخنران عباس ستانکزی، نمایندۀ طالبان بود که وی نیز فهرست طویلی از موقف و تقاضاهای "امارت اسلامی افغانستان" را به خوانش گرفت.

نماینده طالبان گفت که قانون اساسی افغانستان قابل قبول نیست، اما گفت که در صورت تامین صلح، با سایر طرف‌های افغان قانون اساسی "اسلامی" و نظام افغان شمول ساخته خواهد شد.

آقای ستانکزی خواستار حذف نام سران طالبان از فهرست‌های سیاه، رهایی هزاران زندانی طالبان از زندان‌ها و گشایش دفتر رسمی برای طالبان شد تا به گفتۀ وی زمینۀ بیشتر برای تامین صلح هموار شود.

آقای ستانکزی همچنان گفت که باید ملل متحد و سازمان همکاری های اسلامی و ابر قدرت‌ها تضمین کنند که صلح تامین شود.

حامد کرزی و شمار دیگر از چهره‌های سیاسی افغان با نمایندگان طالبان در مسکو دیدار می‌کنند
حامد کرزی و شمار دیگر از چهره‌های سیاسی افغان با نمایندگان طالبان در مسکو دیدار می‌کنند

اکثر شرکت کنندگان این نشست طالبان را طرف انکار ناپذیر جنگ در افغانستان خوانده و به تلاش جدی برای صلح با این گروه تاکید کردند.

محمد یونس قانونی، معاون پیشین ریاست جمهوری افغانستان در این نشست گفت که نمایندگان طالبان موضع خود را مشخص کردند، اما افزود که لازمی نیست تا به همه نظرات آن گروه توافق شود.

آقای قانونی با جدیت از بقای نظام در افغانستان دفاع کرد و گفت که نظام کنونی در افغانستان که "خونبهای" دو و نیم میلیون قربانی است. او گفت قانون اساسی و نظام کنونی افغانستان با آنکه نیاز به اصلاحات دارد، "قابل دفاع" است.

نمایندگان حکومت افغانستان در نشست مسکو شرکت ندارند.

روسیه مدعی است که در برگزاری نشست مسکو دخالت ندارد و به گفتۀ مقام‌های روس، این نشست به ابتکار افغان‌های مقیم روسیه برگزار شده است.

با اینحال سرگی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه سه شنبه (پنجم فبروری) در یک کنفرانس خبری گفت "امروز همه پی برده اند که گفتگو میان حکومت افغانستان و طالبان انکار ناپذیر است، اما شماری از کشورها، به گونۀ مثال، ایالات متحدۀ امریکا می‌خواهند کنترول این روند را در دست گرفته و پنهانی و پشت صحنه در آن دخیل شوند، نمونۀ خاص آن دیدار آنان با طالبان در قطر است".

وزیر خارجۀ روسیه همچنان گفت که آن عده کشورهای منطقه که رویدادهای افغانستان را جدی گرفته و در آن دخیل اند، از جزئیات طرح‌های امریکا بی خبر مانده و در تاریکی نگهداشته شده اند.

XS
SM
MD
LG