لینک های دسترسی

Breaking News

بوداییان میانمار: به مسلمانان شهروندی ندهید


اقلیت مسلمان میانمار همواره با تبعیض و خشونت اکثریت بودایی روبرو بوده است
اقلیت مسلمان میانمار همواره با تبعیض و خشونت اکثریت بودایی روبرو بوده است

صدها بودایی تندرو در میانمار، روز یکشنبه در مخالفت با طرح حکومت آن کشور برای دادن شهروندی به برخی اعضای اقلیت مسلمان روهینگیا، مظاهره کرد.

آنگ هتای، تنظیم کنندۀ این مظاهره گفت "برای این مظاهره می‌کنیم که به دولت بگوییم که قانون شهروندی سال ۱۹۸۲ را به گونۀ درست دنبال کند. اجازه داده نمی‌توانیم که حکومت به این مهاجران غیرقانونی، کارت شهروندی بدهد".

اکثریت بودایی در میانمار، اقلیت مسلمان روهینگیایی آن کشور را مهاجران غیرقانونی بنگله دیشی می‌پندارند، هرچند جمعیت یک میلیونی مسلمان روهینگیا از چندین نسل در ایالت فقیر راخین زیسته اند.

پس از آغاز خشونت‌ها در راخین در سال ۲۰۱۲ تا کنون صدها نفر – عمدتاً مسلمانان – کشته و بیش از ۱۴۰ هزار مسلمان روهینگیایی مجبور به ترک خانه‌های شده و عمدتاً در داخل آن کشور بیجا شده اند.

سه روز پیش، کمیسیون مشورتی ملل متحد به رهبر کوفی عنان سرمنشی پیشین آن سازمان، حکومت میانمار را ترغیب کرد تا در مورد "برنامۀ ناکام" بررسی روهینگیا ها برای شهروندی میانمار غور دوباره کرده و محدودیت بر گشت و گذار این اقلیت را لغو کند.

حکومت جدید ملکی در میانمار، به رهبری آن سان سوچی، از پیشنهاد ملل متحد استقبال کرده است. دفتر سوچی گفته است که اکثر سفارشات این کمیسیون "فوراً تطبیق" خواهد شد.

حکومت نظامی پیشین برما، دو سال پیش به عنوان بخشی از پلان‌ها برای اخراج مسلمانان از آن کشور و فسخ شهروندی آنان، کارت‌های هویت اکثر روهینگیایی ها مسما به "کارت سفید" را پس گرفت.

گزارش: اسوشیتدپرس

XS
SM
MD
LG