لینک های دسترسی

Breaking News

عفو بین الملل: اعمال اردوی برما را میتوان جنایت ضد بشر خواند


در کشور های مسلمان نشین مالیزیا و اندونیزیا، مظاهرات پیهم به خاطر حقوق اقلیت های روهینگیا برپا شد
در کشور های مسلمان نشین مالیزیا و اندونیزیا، مظاهرات پیهم به خاطر حقوق اقلیت های روهینگیا برپا شد

وزرای کشور های عضو اتحادیۀ جنوبشرق آسیا یا آسین امروز اعلام داشتند که میانمر یا برما حاضر شده تا ارسال کمک های بشری آنان را به مناطق راخین در شمال برما، اجازه دهد. در عین حال سازمان عفو بین الملل در گزارش تکان دهنده ای که امروز به نشر رسانید، اردوی برما را به قتل های دستجمعی، غارتگری، و تجاوز جنسی بر اقلیت های مسلمان روهینگیا متهم ساخت.

سازمان عفو بین الملل نیز هشدار داده است که اعمال اردوی میانمر در برابر اقلیت مسلمان روهینگیا، ممکن "جنایات ضد بشر" محسوب شود.

میانمر یا برما، به خاطر برخورد تشددبار نظامیان اش با اقلیت روهینگیا، با موجی از انتقاد ها مواجه بوده و سازمان های بین المللی حقوق بشر، مثل عفو بین الملل، اردوی آن کشور را به "قتل های دستجمعی، غارتگری، و تجاوز جنسی" متهم ساخته است.

عفو بین الملل، این اتهامات را در گزارشی که امروز به نشر رسانید، برجسته ساخته است.

گزارش در حالی به نشر میرسد که آنگ سان سوچی رهبر برما، با وزرای خارجۀ کشور های منطقه تشکیل جلسه داد تا راه رسیدگی به چنین انتقاد ها را دریابند.

مالیزیا، که یکی از منتقدین علنی میانمر در قسمت برخورد با اقلیت مسلمان روهینگیا است، در نشست امروز گفت که از بابت ادعا های خشونت از جانب نظامیان میانمر، "شدیداً نگران" می باشد.

عنیفه عمان وزیر خارجۀ مالیزیا با ارایۀ یک سند رسمی، به گزارش های پخش شده از سوی منابع زیادی اشاره کرد که "توقیف های خودسرانه، اعدام های بدون محاکمه به شمول کشتار اطفال، تجازو جنسی از سوی سربازان، سوختن قریه های روهینگیا و ویرانی خانه ها و مساجد شان" در آن ادعا شده است.

آقای عمان افزود که معضلۀ مسلمانان روهینگیا در برما، مایۀ نگرانی در سطح منطقه است.

نتایج جلسۀ فوری

قبل از آن که وزرای خارجۀ کشور های عضو آسین (اتحادیۀ کشور های جنوبشرق آسیا) امروز نشست فوری ای را به دعوت آنگ سان سوچی در شهر یانگون برگزار کنند، دیدبان حقوق بشر به پیامد های این نشست، خوشبینی نشان داده بود.

فل رابرتسن معاون بخش آسیا در این نهاد گفته بود که " آسین اثرگذاری و توانایی آن را دارد تا میانمر را به پاسخدهی وادارد."

وزیر خارجۀ تایلند امروز گفت که همگی از نتایج این نشست، گویا خوشنود بودند و مسئله را درک کردند.

به گفتۀ ریتنو مارسودی وزیر خارجۀ اندونیزیا، در جلسۀ امروز آسین فیصله شد که میانمر "به گونۀ منظم" اعضای آسین یا اتحادیۀ ممالک جنوبشرق آسیا را از انکشافات در ایالت راخین باخبر نگهدارد.

همچنان حکومت میانمر یا برما راضی شد که پیشنهاد کشور های آسین را در قسمت کمک رسانی به اقلیت های آسیب دیدۀ روهینگیا بپذیرد و اجازه دهد که این کشور ها، امداد بشری شان را به ایالت راخین برسانند.

سازمان ملل متحد نیز به روز جمعه گفت که هر روز گزارش هایی از واقعات کشتار ها و تجاوز جنسی بر اقلیت روهینگیا در برما را به دست میارد، اما حکومت برما این ادعا ها را گویا به شکل "توهین آمیز" از نظر انداخته و وضعیت را وخیم تر می سازد.

XS
SM
MD
LG