لینک های دسترسی

Breaking News

رهبران تکتیکی طالبان در افغانستان و سران سیاسی آنان در پاکستان اند – نکلسن


جان نکلسن در کنفرانس ویدیویی از کابل با جمعی خبرنگاران در مقر وزارت دفاع ایالات متحده صحبت کرد
جان نکلسن در کنفرانس ویدیویی از کابل با جمعی خبرنگاران در مقر وزارت دفاع ایالات متحده صحبت کرد

فرمانده قوای امریکایی و ناتو در افغانستان می‌گوید که رهبران تکتیکی و جنگجویان طالبان در افغانستان فعال اند، اما رهبران ارشد این گروه در پاکستان مستقر اند.

جان نکلسن گفت که پاکستان برای از میان برداشتن لانه های طالبان در قلمرو خود، آنچنانیکه امریکا و افغانستان می‌خواهد، اقدام عملی نکرده است.

آقای نکلسن در کنفرانس ویدیویی از کابل به خبرنگاران گفت که دهشت افگنان هنوز هم از دیورند عبور می کنند. او افزود که پس از عملیات نظامیان پاکستانی شمار زیاد تندروان از آن کشور به افغانستان آمده و برخی از آنان صفوف داعش را تقویت کرده اند.

جان نکلسن گفت که در استراتیژی جدید جنگی در افغانستان، قوای زیر فرمان وی برای نخستین بار وارد جنگ با منابع مالی طالبان شده است. او گفت "این جنگ بر ضد مخدرات نیست، بلکه جنگ بر ضد منابع طالبان است".

بر اساس گزارش‌ها قاچاق مخدرات بخش قابل ملاحظۀ شورشگری طالبان را در افغانستان تمویل کرده و عمده ترین مراکز تولید و پروسس مخدرات در افغانستان در ساحات زیر ادارۀ طالبان موقعیت دارد.

فرمانده ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان همچنان گفت که سران طالبان بر سر درآمد قاچاق مخدرات با هم دعوا و جنگ دارند و این مسئله تا سطح رهبری طالبان در شورای کویته گسترش یافته و میان سران این گروه درز ایجاد کرده است.

به گفتۀ این مقام نظامی، شماری از فرماندهان تکتیکی طالبان که درآمد قاچاق مخدرات را در افغانستان بر می‌دارند، حاضر نیستند که آن را به رهبری آن گروه در شورای کویته تحویل کنند که این امر سبب ایجاد اصطکاک میان سران طالب شده است.

با اینحال به گفتۀ این جنرال امریکایی، استراتیژی جدید ایالات متحده برای جنوب آسیا دگرگون کنندۀ اوضاع در افغانستان و متضمن پیروزی است.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG