لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان به مهاجرین فاقد اسناد اجازۀ برگشت به افغانستان را داد


نمایندۀ ویژه پاکستان در امور افغانستان می‌گوید که افغان‌هایی که با استفاده از تذکره به آن کشور رفته و در حال حاضر در آنجا گیرماندند، می‌توانند دوباره از مرز تورخم به کشور شان برگردند.

محمد صادق خان روز دوشنبه ۲۵ اپریل (پنجم ثور) در تویتر نوشته است که آنان تا تاریخ ۲۹ اپریل فرصت دارند که پاکستان را ترک کنند. او تاکید کرده است که زمان محدود است و افغان‌های گیرمانده در پاکستان باید از مرزهای این کشور، خارج و به وطن خود برگردند.

نمایندۀ ویژه پاکستان در امور افغانستان اضافه کرده است که در حال حاضر، تنها بیماران می‌توانند بدون ویزه و با استفاده از تذکره از افغانستان وارد پاکستان شوند.

پیش از این پاکستان سفر افغان‌ها با تذکره به آن کشور را مجاز اعلام کرده بود، اما ماه گذشته اسلام‌آباد این مجوز را لغو کرد که این کار، مشکلات زیادی را به شهروندان افغانستان به بار آورده است.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان نیز از شهروندان افغان مقیم پاکستان خواسته است که به افغانستان برگردند و مرز تورخم برای آنان تا چهار روز دیگر باز خواهد بود.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی این وزارت گفته است که این اقدام در پی تلاش‌های سفارت افغانستان در اسلام‌آباد برای برگشت افغان‌های گیرمانده در خاک پاکستان صورت گرفته است.

پس از آنکه گروه طالبان دوباره بر افغانستان مسلط شد، مسافرت افغان‌ها به پاکستان دشوارتر شده و این کشور تا اکنون چندین بار مرز‌هایش را به روی شهروندان افغانستان مسدود کرده است.

در هفته‌های اخیر، صدها افغان از جمله زنان، کودکان و افراد بیمار در مرز تورخم و منطقه لندی‌کوتل ایالت خیبر پشتونخوا به دلیل امتناع پاکستان از بازگشت آنان از طریق مرز تورخم به افغانستان، گیرمانده و با مشکلات جدی مواجه اند.

پیش از این بخش دیوۀ صدای امریکا به نقل از غنچه گل، یکی از مقامات دولتی پاکستان مستقر در تورخم گزارش داده بود که دولت مرکزی به آنها اکیداً دستور داده که هیچ افغانی با تذکرهٔ افغانستان از طریق تورخم اجازه ورود به افغانستان را نخواهد داشت و فقط آن افغان‌ها به کشورشان بازگشته می‌توانند که ویزهٔ قانونی داشته باشند.

غنچه گل گفته بود که حکومت مرکزی پاکستان در ماه مارچ سال روان سیستم تنظیم داوطلبانه فردی (IVAS) را معرفی کرد که براساس آن افغان‌ها بدون داشتن ویزهٔ قانونی با هیچ گونه اسناد دیگر نمی‌توانند از طریق گذرگاه تورخم به افغانستان برگردند.

XS
SM
MD
LG