لینک های دسترسی

Breaking News

مقررات جدید در تورخم مشکلات افغان‌ها را بیشتر کرده است


صدها افغان از جمله زنان، کودکان و افراد بیمار در مرز تورخم و منطقه لندیکوتل ایالت خیبر پشتونخوا به دلیل امتناع پاکستان از بازگشت آنان از طریق مرز تورخم به افغانستان گیرمانده و در حالی که روزه هم دارند با مشکلات جدی مواجه اند.

براساس گزارش صدای امریکا – دیوه، غنچه گل، یکی از مقامات دولتی پاکستان مستقر در تورخم گفته است که دولت مرکزی به آنها اکیداً دستور داده که هیچ افغانی با تذکرهٔ افغانی از طریق تورخم اجازه ورود به افغانستان را نخواهد داشت و فقط آن افغان‌ها به کشورشان بازگشته می‌توانند که ویزهٔ قانونی داشته باشند.

غنچه گل افزود، که حکومت مرکزی در ماه مارچ سال روان سیستم تنظیم داوطلبانه فردی (IVAS) را معرفی کرد که براساس آن افغان‌ها بدون داشتن ویزهٔ قانونی با هیچ گونه اسناد دیگر نمی‌توانند از طریق گذرگاه تورخم به افغانستان برگردند.

اما او گفت که براساس درخواست شمار زیادی از افغان‌هایی که از طریق مرز چمن با تذکره وارد پاکستان شده بودند، این سیستم تا چهارم ماه اپریل اجرایی نشد و به آنان اجازه داده شد با تذکره از مرز تورخم عبور کنند. ولی اکنون این میعاد به سر رسیده و دیگر افغان‌ها با تذکره نمی‌توانند به کشورشان برگردند.

از طرف دیگر، مرکز هماهنگی امور وزارت‌خانه‌های حکومت افغانستان در پاکستان، با نشر بیانیه‌ای گفته است که تردد میان افغانستان و پاکستان با تذکرهٔ افغانی کاملاً متوقف شده است.

در این بیانیه همچنین آمده است که اتباع افغانستان تنها از طریق گذرگاه سپین بولدک می‌توانند با تذکره وارد چمن پاکستان شوند، و از سایر مرزها اجازه ورود به پاکستان را ندارند.

این اقدام حکومت پاکستان افغان‌ها را در ماه مبارک رمضان با سختی و مشقت فراوان روبرو کرده است.

صدها تن از این افغان‌ها که اخیراً با تذکرهٔ خود برای معالجه، تجارت و یا کار دیگری به پاکستان رفته بودند و می‌خواهند برای ماه رمضان دوباره به کشورشان برگردند، به دلیل مقررات جدید در آنسوی مرز تورخم گیر مانده اند.

امین خوگیانی، یکی از افغان‌های گیر‌مانده، می‌گوید که اکثر عودت‌کنندگان نه توان مالی و نه جایی برای زندگی در پاکستان دارند.

به گفتهٔ آقای خوگیانی، اکثر آنها اکنون توانایی بازگشت به پشاور یا شهر دیگری را ندارند و مجبورند با خانواده خود، به شمول زنان و کودکان زیر فضای باز و بدون سرپناه شب‌ها و روزها را سپری کنند.

زرمست، یک افغان دیگر از دولت پاکستان خواست تا بخاطر حس بشر دوستی به آنها و فرزندانشان اجازه دهد تا به کشورشان بازگردند.

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان سال گذشته گزارش داده بود که ۱.۴ میلیون مهاجر افغان که ثبت و راجستر شده اند و حدود ۱.۵ مهاجر افغان فاقد اسناد اقامت در پاکستان به سر می‌برند.

افزون بر این، مقام‌های پاکستانی گفته اند که پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان کم و بیش ۵۰۰ شهروند افغانستان به پاکستان مهاجر شده اند.

XS
SM
MD
LG