لینک های دسترسی

Breaking News

استقبال پاکستان از تمایل امریکا و طالبان به از سرگیری مذاکرات


وزارت خارجه پاکستان از اعلام آمادگی ایالات متحده امریکا و طالبان برای از سرگیری مذاکرات استقبال کرده و آن را برای برقراری صلح در افغانستان و منطقه موثر خوانده است.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجۀ پاکستان گفته است که کشورش از تمایل رییس جمهور ترمپ برای جستجوی راه حل سیاسی برای مساله افغانستان از طریق آغاز دوبارۀ گفتگوها با طالبان استقبال می‌کند.

او در تویترش نوشته است: "این یک پیشرفت مثبت است که به برقراری صلح و ثبات در افغانستان و همچنان در منطقه کمک می‌کند."

آقای قریشی گفته است که پاکستان با مشورۀ نزدیک با تمام شرکا، روند صلح و آشتی افغانستان را تسهیل خواهد کرد و تمام جوانب را برای نقش سازنده در این پروسه تشویق کرده است.

دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده امریکا، پنجشنبه شب ۲۸ نومبر (۷ قوس) در سفر غیرمنتظره به افغانستان گفت که طالبان می‌خواهند به توافق برسند و نمایندگان ایالات متحده با آنها دیدار خواهند کرد.

اما آقای ترمپ گفت که ایالات متحده خواهان آتش‌بس است و احتمالاً طالبان نیز اکنون طرفدار آتش‌بس شده اند.

گروه طالبان اعلام کرده که برای از سرگیری گفتگوها با نمایندگان ایالات متحده آماده است؛ ولی تاکید کرده که مذاکرات از نقطه‌ای که متوقف شده بود، آغاز خواهد شد.

افغانستان گفته است که تبادلۀ زندانیان حسن نیت حکومت این کشور برای آغاز مذاکرات صلح بود و رهبری طالبان نیز نشان‌ دهد که مدیریت جنگ را به دست دارند و قبل از آغاز مذاکرات، آتش‌بس را بپذیرند.

پیش از اعلام رسمی آمادگی برای از سرگیری مذاکرات، دیدارهایی میان نمایندگان طالبان و ایالات متحده در دوحه صورت گرفته است.

هنوز مشخص نیست که گفتگوهای رسمی ایالات متحده و طالبان چه زمانی آغاز می‌شود.

XS
SM
MD
LG