لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ: روی یک توافق با طالبان کار می‌کنیم


دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا می‌گوید که کشورش روی یک موافقت‌نامۀ جدید با گروه طالبان کار می‌کند.

دو ماه پس از توقف گفتگوهای امریکا با طالبان این نخستین بار است که آقای ترمپ از تلاش‌های دوبارۀ کشورش برای رسیدن به توافقی با طالبان به هدف پایان جنگ در افغانستان صحبت می‌کند.

آقای ترمپ از این اظهارات را روز جمعه ۲۲ نومبر (اول قوس) در گفتگو با شبکه فاکس‌نیوز مطرح کرد، اما وضاحت بیشتری نداد.

او گفت: "ما شمار نیروهای خود را در افغانستان کاهش می‌دهیم و روی یک توافق‌نامه با طالبان کار می‌کنیم، ببینیم که چه می‌شود."

آقای ترمپ در مورد گفتگوهای ایالات متحده با طالبان که اخیرا برهم خورد، گفت که طالبان با هدف قرار دادن مردم و تشدید حملات شان می‌خواستند از یک موضع قوی گفتگو کنند.

او افزود: "آن‌ها (طالبان) فکر می‌کردند که با این کار شان در گفتگوهای صلح موضع قوی خواهند داشت. ۱۲ نفر را به همین دلیل کشتند که خود را قدرتمند نشان دهند، من به همین دلیل جلسات با آنان را لغو کردم و گفتم این چیزی نیست که روی آن معامله کنیم."

این در حالی است که آقای ترمپ روز چهارشنبۀ هفته گذشته در یک تماس تیلفونی با محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در مورد روند صلح گفتگو کرد و بر حتمی بودن آتش بس منحیث پیش شرط برای صلح تاکید کرد.

ارگ به نقل از رییس جمهور امریکا گفته بود که برای اینکه روند صلح به موفقیت برسد، شمولیت حکومت افغانستان این مذاکرات حتمی است.

XS
SM
MD
LG