لینک های دسترسی

Breaking News

ولیعهد سعودی برای حل بحران قطر به کویت سفر می کند


محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، روز شنبه به کویت سفر خواهد کرد و با مقامات ارشد آن کشور از جمله امیر کویت ملاقات خواهد کرد.

یک مقام خلیج عرب به خبرگزاری رویترز گفته است که میانجیگری مقامات کویتی در حل منازعۀ میان عربستان سعودی و قطر موضوع مطرح بحث عمدۀ ولیعهد عربستان سعودی با مقامات کویتی است.

خبر گزاری کویت گزارش می دهد که قرار است آقای سلمان با صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت نیز ملاقات کند.

عربستان سعودی، امارات متحدۀ عرب، بحرین و مصر حکومت قطر را به حمایت از دهشت افگنی و همکاری با ایران که رقیب منطقه یی کشور های عربی به شمار می رود، متهم کرده اند و بر دوحه تعزیرات اقتصادی و دیپلوماتیک را وضع کرده اند.

مقامات قطر ادعای این چهار کشور عربی را رد کرده است.

کویت پس از آغاز منازعه میان قطر و چهار کشور عربی نقش میانجیگری داشته است، اما تلاش های این کشور برای حل منازعه تا حال ناکام مانده است.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر به تاریخ ۵ جون ۲۰۱۷ روابط دیپلوماتیک خود را با قطر قطع کرده و محاصره هوایی و بحری را بالای این کشور وضع کردند.

این کشورها به رهبری عربستان سعودی قطر را متهم می کنند که از دهشت افگنی حمایت می کند وفهرستی را که شامل١٣ تقاضا می گردد،به دوحه تسلیم دادند، در خواستی که حد اقل تا حال پذیرفته نشده است.

کاهش سطح روابط با ایران و اخراج عوامل مرتبط با سپاه پاسداران، مسدود کردن شبکه خبری الجزیره، بستن پایگاه نظامی ترکیه در قطر، و عدم حمایت از گروه های حماس و اخوان المسلمین، از جمله خواست های عمده عربستان سعودی و سه کشور متحد آن از قطر است.

دوحه فهرست سیزده گانه درخواست‌های ریاض و متحدان منطقه‌ ای آن از قطر را "غیر واقعبینانه" خوانده است، اما آمادگی نشان داده است که حاضر است از طریق گفتگو اختلافات با کشور های عربی را حل کند.

عربستان سعودی و قطر هر دو کشور متحدین عمدۀ ایالات متحده در منطقه است و قطر میزبان بزرگترین پایگاه نظامی امریکا در منطقه است.

XS
SM
MD
LG