لینک های دسترسی

Breaking News

ریاض تماس با دوحه را به حالت تعلیق آورد


تماس تیلفونی میان رهبران دو کشور پس از آن برقرار شد که رئیس جمهور امریکا با رهبران قطر، عربستان و امارات متحده عرب تماس تیلفونی برقرار کرد
تماس تیلفونی میان رهبران دو کشور پس از آن برقرار شد که رئیس جمهور امریکا با رهبران قطر، عربستان و امارات متحده عرب تماس تیلفونی برقرار کرد

عربستان سعودی می گوید که گفتگو ها با قطر را به حالت تعلیق آورد و ریاض، دوحه را به "تحریف واقیعت ها" متهم کرده است.

اظهارات مقامات سعودی فقط چند ساعت پس از آن بیان شد که تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، از طریق تماس تیلفونی توافق کردند تا با هم گفتگو کنند.

خبر گزاری عربستان سعودی گزارش می دهد که مقامات قطری ابتکار تماس تیلفونی را داشته و هدف آنان آغاز گفتگو ها با عربستان سعودی، بحرین، مصر و امارات متحده عرب می باشد.

پس از تماس تیلفونی میان رهبران عربستان سعودی و قطر، خبرگزاری عربستان سعودی به نقل از مقامات ریاض گزارش داد که تماس با مقامات قطری تا زمانی تعلیق شود که دوحه موقف خود را به صورت واضح اعلام کند که آیا اظهارات مقامات آن کشور با تعهدات اش مطابقت دارد یا خیر؟

تماس تیلفونی میان رهبران دو کشور فقط چند ساعت پس از آن برقرار شد که دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، با رهبران قطر، عربستان و امارات متحده عرب برای اولین بار پس از بحران چهار ماه اخیر تماس تیلفونی گرفت.

آقای ترمپ ابراز آمادگی کرده است تا در قسمت تنش زایی و حل بحران میان قطر و کشور های همسایه آن کشور کمک کند. آقای ترمپ هفتۀ گذشته در یک کنفرانس خبری مشترک با صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت، گفت که حاضر در این گفتگو ها به حیث میانجی عمل کند.

درپنجم جون ۲۰۱۷، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، مصر و سایر کشور ها روابط دیپلوماتیک خود را با قطر قطع کرده و محاصره هوایی و بحری را بالای این کشور وضع کردند.

این کشورها به رهبری عربستان سعودی قطر را متهم می کنند که از دهشت افگنی حمایت می کند وفهرستی را که شامل١٣ تقاضا می گردد،به دوحه تسلیم دادند، در خواستی که حد اقل تا حال پذیرفته نشده است.

کاهش سطح روابط با ایران و اخراج عوامل مرتبط با سپاه پاسداران، مسدود کردن شبکه خبری الجزیره، بستن پایگاه نظامی ترکیه در قطر، و عدم حمایت از گروه های حماس و اخوان المسلمین، از جمله خواست های عمده عربستان سعودی و سه کشور متحد آن از قطر است.

دوحه فهرست سیزده گانه درخواست‌های ریاض و متحدان منطقه‌ ای آن از قطر را "غیر واقعبینانه" خوانده، اما ابراز آمادگی کرده است تا اختلافات از طریق مذاکره حل گردد.

عربستان سعودی و قطر هر دو کشور متحدین عمدۀ ایالات متحده در منطقه است و قطر میزبان بزرگترین پایگاه نظامی امریکا در منطقه است.

XS
SM
MD
LG