لینک های دسترسی

Breaking News

آمادگی تاجکستان برای عادی‌سازی صادرات برق به افغانستان


شرکت برق رسانی افغانستان (برشنا) اعلام کرده است که تاجکستان برای عادی‌سازی انتقال برق صادراتی‌اش به افغانستان اعلام آمادگی کرده است.

مجتبی هوشمند، مشاور این شرکت روز شنبه پنجم سپتمبر (۱۵ سنبله) در یک نشست مطبوعاتی گفت که قرار است تاجکستان ۱۵۰میگاوات برق را به افغانستان انتقال دهد.

آقای هوشمند افزود: "جانب تاجکستان هفته گذشته اطمینان داد که سطح آب در بند برق صادراتی این کشور دوباره به حالت عادی برگشته و این کشور آماده است تا ۱۵۰ میگاوات برق را به گونه کامل به افغانستان انتقال دهد."

تاجکستان به عنوان یکی از صادرکننده عمده برق به افغانستان در هفته‌های اخیر به دلیل آنچه که پایین آمدن سطح آب در آن کشور گفته شد، انتقال برق به افغانستان را به کمتر از ۵۰ میگاوات کاهش داده بود.

همزمان با افزایش پرچوی‌های برق در کابل و برخی ولایات دیگر، هفته گذشته افغانستان و ازبیکستان قرارداد برق ده ساله را امضا کردند.

ساخت لین برق ۵۰۰ کیلوولت برای روند انتقال آن در حدود ۱۰۰ میلیون دالر هزینه برمی‌دارد و نزدیک به سه سال را دربر می‌گیرد توسط حمایت مالی ازبیکستان و بانک انکشاف آسیایی تمویل می‌شود.

وزارت خارجه افغانستان گفته است که با تطبیق این موافقتنامه، ولایات شمال، مرکز، جنوب، جنوب غرب و پایتخت این کشور از برق ۲۴ ساعته مستفید خواهد شد.

وحیدالله توحیدی، سخنگوی این شرکت به صدای امریکا گفت که این برق از دریای سرخان ازبیکستان به پلخمری و کابل انتقال می‌یابد.

در حال حاضر، بیش از ۷۵ درصد برق افغانستان از کشورهای ازبیکستان، تاجکستان، ترکمنستان و ایران وارد می‌شود و در داخل کشور، بندهای نغلو، سروبی، ماهیپر، درونته، کجکی، سلما و برخی منابع حرارتی نیز در تولید برق نقش دارند.

XS
SM
MD
LG