لینک های دسترسی

Breaking News

روند تبادلۀ زندانیان به زودی تکمیل می‌شود - صدیقی


ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که روند تبادله زندانیان میان حکومت و طالبان جریان دارد و به زودی این روند پایان خواهد یافت.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جنمهوری افغانستان چهارشنبه دوم سپتمبر (۱۲ سنبله) گفت که حکومت شماری از زندانیان باقی‌ماندۀ طالبان را رها کرده و کار روی رهایی افراد دیگر این گروه جریان دارد.

آقای صدیقی در صفحۀ تویترش نگاشته است: "دولت جمهوری اسلامی افغانستان، شماری از زندانیان باقی مانده‌ای طالبان را رها کرده و پروسۀ کاری و تخنیکی تبادلۀ زندانیان هم‌چنان ادامه دارد. پروسه تبادله‌، دو جانبه است وحکومت در هر مرحله‌‌ای از پروسه تبادلۀ زندانیان، نظارت و ارزیابی خویش را دارد."

سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان تاکید کرده است که حکومت تعهداتش را در این راستا انجام داده و حالا طالبان باید به تعهدات شان عمل کرده و تمامی اسیران نیروهای امنیتی افغان را از بند رها کنند.

در این حال، مقام‌های محلی ولایت قندهار از رهایی هشت تن از زندانیان "خطرناک" طالبان از زندان این ولایت خبر داده اند.

لالی دستگیری، معاون والی قندهار به صدای امریکا گفت که این افراد به هدف آغاز گفتگوهای صلح و بر اساس فرمان رییس جمهور غنی از زندان این ولایت رها شده اند.

همزمان با این مقام‌ها در قول اردوی ۲۰۵ اتل در قندهار گفته اند که طالبان چهار تن از کماندو‌های افغان را که در نزد این گروه اسیر بودند، رها کرده اند.

دگرمن یحیی علوی، سخنگوی این قول اردو به صدای امریکا گفت که قرار است دو سرباز کماندوی دیگر تا پایان امروز از بند طالبان رها شوند.

بر اساس توافقنامۀ صلح امریکا-طالبان که به تاریخ ۲۹ فبروری در قطر امضا شد، حکومت افغانستان باید ۵۰۰۰ زندانی طالبان را رها کرده و طالبان نیز ۱۰۰۰ اسیر دولت را از بند رها کنند و سپس مذاکرات بین‌الافغانی آغاز شود.

اما رها نشدن ۳۲۰ زندانی طالبان از زندان‌های حکومت و شماری از کماندوی افغان از قید طالبان سبب تاخیر در برگزاری مذاکرات بین‌الافغانی شد. اکنون انتظار می‌رود که با رهایی زندانیان باقیمانده، مذاکرات بین‌الافغانی به زودی در قطر آغاز شود.

XS
SM
MD
LG