لینک های دسترسی

Breaking News

آمادگی حکومت افغانستان برای اعزام هیات مذاکره کننده به قطر


عکس آرشیف
عکس آرشیف

وزارت دولت افغانستان در امور صلح می‌گوید که زمینه برای گفتگوهای صلح بیش از هر زمان دیگر فراهم شده است.

ناجیه انوری، سخنگوی این وزارت روز سه شنبه اول سپتمبر (۱۱ سنبله) به صدای امریکا گفت که حکومت برای آغاز مذاکرات مستقیم با طالبان تمام موانع و بهانه‌ها را برداشته است.

خانم انوری گفت: "وزارت دولت در امور صلح مصروف هماهنگی و اقدامات لوژیستیکی برای اعزام تیم مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان می‌باشد".

برخی گزارش‌هایی نشر شده است که احتمال دارد فردا هیات مذاکره‌کنندۀ حکومت افغانستان به دوحه سفر کند؛ اما محمد ناطقی یک عضو این هیات به صدای امریکا گفت که هنوز سفر فردا به دوحه قطعی نشده است.

از سوی دیگر، فریدون خوزون سخنگوی شورای عالی مصالحه در یک پیام تویتر نوشته است: "بحث تبادله اسیران شروع شده و خوب پیش می‌رود. بعد از تکمیل شدن این روند، زمینه برای آغاز مذاکرات فراهم خواهد شد".

درست یک روز پیش از این، رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی ایالات متحده با رییس جمهور محمد اشرف غنی در مورد روند صلح افغانستان صحبت کرد.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به خبرنگاران گفت که در تماس تلیفونی آقای اوبراین با رییس جمهور غنی در مورد روند صلح، رهایی زندانیان طالبان و اسیران حکومتی صحبت شد.

به گفتۀ آقای صدیقی، دوجانب بر اهمیت آتش‌بس برای صلح پایدار و آغاز بی‌درنگ گفتگوهای مستقیم میان حکومت و طالبان تاکید کردند.

مذاکرات بین‌الافغانی به دلیل تکمیل نشدن روند رهایی زندانیان تا کنون آغاز نشده است.

بر اساس توافقنامۀ صلح امریکا-طالبان که به تاریخ ۲۹ فبروری در قطر امضا شد، حکومت افغانستان باید ۵۰۰۰ زندانی طالبان را رها کرده و طالبان نیز ۱۰۰۰ اسیر دولت را از بند رها کنند؛ اما تا اکنون ۳۲۰ زندانی طالبان از زندان‌های حکومت و شماری از کماندوی افغان از قید طالبان رها نشده اند.

XS
SM
MD
LG