لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان برای 'حل مشکلات معاملات بانکی' افغانستان تلاش می‌کنند - حنفی


مقامات طالبان می‌گوید که تلاش‌های آنان برای بهبود نظام بانکی و حل مشکلات معاملات پولی در این کشور جریان دارد.

بانک مرکزی افغانستان روز یکشنبه ۲۵ سپتمبر (چهارم میزان) از برگزاری نشستی با حضور نمایندگان بانک‌های تجارتی و اتحادیۀ بانک‌های افغانستان خبر داده و گفته است که در این نشست دربارۀ حل مشکلات معاملات بانکی در این کشور بحث و گفتگو شده است.

در این نشست که مولوی عبدالسلام حنفی، معاون رییس الوزرای طالبان حضور داشته، گفته است: "بحث استحکام سکتور بانکی و توسعۀ تجارت و به چرخش در آوردن اقتصاد برای ما قابل اهمیت است و در این زمینه تلاش‌های موثری را انجام خواهیم داد."

آقای حنفی به نمایندگان بانک‌های خصوصی و اتحادیۀ بانک‌های افغانستان اطمینان داده است که به زودی این وضعیت تغییر خواهد کرد.

طالبان به تاریخ ۱۵ اگست (۲۴ اسد) بر افغانستان مسلط شدند با آنکه نزدیک به یک و نیم ماه از تسلط طالبان می‌گذرد، تا کنون معاملات پولی و به ویژه مشکلات بانکی به حالت عادی خود برنگشته است،

در حال حاضر بانک‌های خصوصی در این کشور روند پرداخت پول به مراجعین خود را آغاز کرده و طالبان از این بانک‌ها خواسته اند که در هفتۀ ۲۰هزار افغانی معادل ۲۰۰ دالر به مشتریان شان پرداخت کرده و از دادن پول بیشتر به آنان خودداری کنند.

این در حالی است که ایالات متحده اعلام کرده است که میلیارد‌ها دالر پول بانک مرکزی افغانستان را که در بانک ذخایر فدرال شهر نیویارک نگهداری می‌شد، منجمد کرده است.

برعلاوه پیش از این بانک جهانی اعلام کرده بود که تادیات خود به افغانستان را متوقف می‌کند، زیرا به گفتهٔ این بانک "عمیقا نگران وضعیت افغانستان و تأثیر آن بر برنامه‌های توسعه‌ای‌ این کشور، به ویژه برای زنان" است.

صندوق بین‌المللی پول (IMF) نیز انتقال ۴۵۰ میلیون دالر را که قرار بود در جریان ماه جاری به حکومت افغانستان بسپارد، به تعلیق در آورد.

به همین ترتیب، آلمان نیز اعلام کرد که ۳۰۰ میلیون دالر کمک آن کشور که قرار بود به حکومت افغانستان سپرده شود، انتقال داده نخواهد شد.

XS
SM
MD
LG