لینک های دسترسی

Breaking News

فعالیت‌ گمرک‌ها و بانک‌ها به زودی از سر گرفته می‌شود – وزارت مالیه افغانستان


وزارت مالیۀ افغانستان می‌گوید که تلاش‌ها برای از سرگیری فعالیت گمرک‌ها و بانک‌های دولتی و خصوصی در این کشور جریان دارد.

رفیع تابع، سخنگوی این وزارت روز یکشنبه ۲۲ اگست (۳۱ اسد) به صدای امریکا گفت که قرار است تا دو روز دیگر فعالیت‌ گمرک‌ها در این کشور آغاز شود و نیز در این مدت، دروازۀ بانک‌ها به روی مراجعین باز خواهد شد.

آقای تابع افزود که با ایجاد "حکومت جدید" به هدف پیشبرد امور مالی و اقتصادی این کشور، در سطح رهبری وزارت مالیه یک کمیسیون ایجاد شده و این کمیسیون کارش را در این باره آغاز کرده است.

سخنگوی این وزارت افزود: "اعضای این کمیسیون فیصله کردند که تمامی مامورین ملکی که از شروع حکومت جدید به کار خود می‌آیند، تمام معاش و امتیازات شان مطابق به پلان گذشته دوباره برای آنان پرداخت می‌شود."

بر اساس معلومات وزارت مالیه، کمیسیون ایجاد شده در این وزارت تصمیم گرفته کارمندان ملکی که در بخش تخنیکی کار می‌کردند باید برای پیشبرد کارهای خود به این وزارت حاضر شوند.

آقای تابع اضافه کرد که تا کنون دربارۀ برگشت تمامی کارمندان ملکی بر این وزارت کدام تصمیمی گرفته نشده است.

با آنکه بیش از یک هفته از تسلط طالبان بر افغانستان می‌گذرد بسیاری از ادارات دولتی در کابل و ولایات مسدود اند و روند ارایه خدمات به مردم در این کشور متوقف است.

با مسدود شدن بانک‌ها در هفتۀ اخیر صدها نفر در عقب دروازۀ نمایندگی‌های آنان صف کشیده و تلاش می‌کنند تا پول پس انداز شان را از این بانک‌ها بیرون کنند.

همچنین از چندین هفته به این‌سو، بسیاری از بنادر افغانستان به روی صادرات و واردات مسدود اند و این امر سبب بلند رفتن بهای مواد اولیه و تیل در این کشور شده است.

این در حالی است که پیش از این اتحادیۀ صرافان کابل گفته بود که ارزش واحد پولی افغانستان در برابر اسعار خارجی به ویژه دالر امریکایی در کابل و دیگر ولایات این کشور به گونۀ کم سابقه کاهش یافته است.

حاجی زیرک، سخنگوی این اتحادیه به تاریخ ۱۸ اگست (۲۷ اسد) به صدای امریکا گفت که با تشدید جنگ‌ها و تسلط طالبان بر افغانستان، ارزش پول افغانی در برابر دالر امریکایی در دو دهۀ اخیر به پایین‌ترین حد آن رسیده است.

آقای زیرک افزود که در روزهای اخیر یک دالر امریکایی در بازار کابل به کمتر از ۹۰ افغانی تبادله می‌شود، در حالیکه دو هفته پیش، یک دالر امریکایی ۸۰ افغانی و یا کمتر از آن بود.

XS
SM
MD
LG