لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان در بخش‌هایی از هلمند مانع تطبیق واکسین پولیو شدند


مقام‌های محلی در ولایت هلمند گفته اند که طالبان در شماری از ولسوالی‌های آن ولایت به کارکنان صحی اجازۀ تطبیق واکسین پولیو را نداده اند.

عمر زواک، سخنگوی والی هلمند به صدای امریکا گفت که در ساحات زیر ادارۀ حکومت کمپاین تطبیق واکسین پولیو بدون سکتگی تطبیق شده است، اما به گفتۀ، وی در ساحات زیر ادارۀ طالبان چون ولسوالی‌های نوزاد و موسا قلعه این کمپاین تطبیق نشده است.

عبدالاحد حازم، رئیس صحت عامۀ ولایت هلمند به صدای امریکا گفت که تا کنون دلیل مخالفت طالبان با تطبیق واکسین پولیو در آن ولایت مشخص نشده است، اما گفت که به شماری از واکسیناتوران در مربوطات آن ولایت اجازۀ فعالیت داده نشده است.

بل گیتس، رئیس بنیاد گیتس که بزرگترین تمویل کنندۀ "ابتکار جهانی برای محو پولیو،" است، هفتۀ گذشته در مصاحبه با خبرگزاری رویترز، بی ثباتی و شورشگری طالبان را در افغانستان،عامل منفی برای محو پولیو در منطقه خوانده بود.

آقای گیتس گفته بود "رهبران طالبان مشی واحد نداشته و هرچی را دل شان شد اجازه داده و هرچه را نخواستند منع می‌کنند... هر از گاهی آنان مانع تطبیق کمپاین واکسین پولیو می‌شوند".

وزارت صحت عامۀ افغانستان و ابتکار جهانی برای محو پولیو، تطبیق کمپاین خانه به خانه را یگانه روش موثر برای ریشه کردن کردن پولیو عنوان کرده اند.

در گذشته طالبان با تطبیق خانه به خانۀ کمپاین پولیو در ساحات زیر ادارۀ شان مخالفت کرده و از واکسیناتوران خواسته بودند تا در مساجد هر روستا رفته و کودکان را در آنجا واکسین کنند.

کندهار، هلمند و ارزگان در سال‌های پسین بیشترین واقعات مثبت پولیو را در افغانستان داشته است. از جمع ۲۱ مورد مثبت پولیو در سال گذشته در افغانستان، چهار مورد آن در ولایت هلمند ثبت شده بود.

XS
SM
MD
LG