لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان سد تلاش‌های جهانی برای محو پولیو اند - بل گیتس


طالبان افغان سد راه تلاش‌های جهانی برای محو پولیو اند، اما حکومت‌های افغانستان و پاکستان باید تلاش کنند که واقعات این بیماری را به "صفر" برسانند.

بل گیتس، رئیس بنیاد گیتس که بزرگترین تمویل کنندۀ "ابتکار جهانی برای محو پولیو،" است، ضمن بیان این مطلب گفته است که یگانه عامل منفی برای محو پولیو در منطقه، بی ثباتی در افغانستان است، جاییکه به گفتۀ وی "رهبران طالبان مشی واحد نداشته و هرچی را دل شان شد اجازه داده و هرچه را نخواستند منع می‌کنند... هر از گاهی آنان مانع تطبیق کمپاین واکسین پولیو می‌شوند".

آقای گیتس در مصاحبۀ تلیفونی با خبرگزاری رویترز، ضمن ابراز خوشبینی از برنامه های جهانی برای محو پولیو گفته است که جنگ در افغانستان به ویژه طالبان، پیشرفت‌ها را در این زمینه کند کرده است.

پولیو، ویروسی است که سیستم اعصاب را متاثر کرده و در جریان چند ساعت پس از ورود به بدن انسان، سبب فلج دایمی می‌شود. بهداشت ضعیف زمینۀ تکثیر این بیماری را فراهم کرده و بیشتر قربانیان آن کودکان زیر سن پنج سال اند. اما با تطبیق واکسین می توان از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد.

در سال روان میلادی دو مورد پولیو در افغانستان و چهار مورد دیگر در پاکستان ثبت شده است. سال گذشته واقعات مثبت و تایید شدۀ پولیو در افغانستان ۲۱ و در پاکستان ۱۲ بود.

ابتکار جهانی برای محو پولیو در سال ۱۹۸۸ از سوی سازمان جهانی صحت، بنیاد گیتس و صندوق پولی ملل متحد برای کودکان راه اندازی شد. در آن زمان پولیو در ۱۲۵ کشور جهان شایع بود و هر روز سبب فلج شدن حدود ۱۰۰۰ کودک می‌شد.

از آن زمان تا کنون واقعات پولیو در جهان ۹۹ درصد کاهش یافته است، اما این بیماری هنوز هم در افغانستان و پاکستان قربانی می‌گیرد.

آقای گیتس گفته است که پاکستان در زمینۀ محو پولیو پیشرفت کرده است. او گفته است که عمران خان، صدر اعظم پاکستان، مجادله با پولیو را در اولویت‌های کاری خود قرار داده است.

بل گیتس به گونۀ خاص به تلاش‌های هند در راستای ریشه کن کردن بیماری پولیو اشاره کرد. هند که ۱۲ سال پیش ۷۰ درصد موارد مثبت پولیو را داشت، در پنج سال گذشته هیچ مورد مثبت این بیماری را نداشته است.

XS
SM
MD
LG