لینک های دسترسی

Breaking News

جنگ در لغمان و زابل؛ ولسوالی دولت‌شاه سقوط کرد


عکس آرشیف
عکس آرشیف

مقامات افغان در لغمان و زابل از موج تازۀ درگیری‌ها میان نظامیان افغان و جنگجویان طالبان خبر می‌دهند.

منابع در لغمان تایید کردند که ولسوالی دولت شاه بدون هیچ‌گونه مقاومتی به کنترول طالبان در آمده است.

یک منبع حکومتی که نخواست نامش فاش شود، به صدای امریکا گفت که نیروهای امنیتی و کارمندان حکومتی از این ولسوالی بیرون شده اند.

روح‌الله احمدزی، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان امروز پنجشنبه ۲۰ می (۳۰ ثور) با فرستادن پیامی به خبرنگاران گفت که نظامیان افغان از دولت‌شاه عقب‌نشینی تکتیکی کرده اند و این ولسوالی به دست طالبان سقوط نکرده است.

او گفت: "هم‌اکنون نیروهای ما با قوت در آنجا مصروف عملیات اند و به دشمن تلفات زیاد وارد شده است، وعده ما به باشندگان دولت‌شاه این است که به زودی قوای امنیتی قوی‌تر از گذشته در آنجا مستقر خواهند شد."

اما گلزار سنگروال، عضو شورای ولایتی لغمان به صدای امریکا گفت که در نتیجۀ یک تفاهم نظامیان افغان با یک میل سلاح از ولسوالی بیرون شدند.

به گفتۀ سنگروال، طالبان بامداد امروز به ساختمان ولسوالی داخل شده اند.

شماری از باشندگان محل به صدای امریکا گفته اند که طالبان ساختمان ولسوالی و برخی پوسته‌های امنیتی را آتش زده اند.

طالبان نیز گفته اند که این ولسوالی را تصرف کرده اند.

حملۀ طالبان بر مرکز زابل

مقامات امنیتی زابل می‌گویند که حملۀ طالبان بر کمربندهای امنیتی شهر قلات مرکز این ولایت عقب زده شده و به دوطرف تلفاتی وارد شده است.

یک مقام بلندپایه امنیتی که نخواست نامش فاش شود، به صدای امریکا گفت که در حملۀ دیشب طالبان، محمدنسیم توخی، رییس ارکان کندک با هفت پولیس کشته شدند و دو منسوب امنیتی دیگر زخم برداشتند.

مل پاسوال، محمدویس صمیمی، فرمانده امنیه زابل، بدون یادآوری از تلفات نظامیان افغان گفت که طالبان در این حمله تلفات دیده اند.

او افزود: "طالبان بر یک مرکز حملۀ تهاجمی کردند که قوای ما به موقع پاسخ دادند. ۱۴ جنگجوی طالبان کشته و زخمی شدند و مراکز پولیس ما در جای خود مستقر استند."

حملات طالبان بر شهر قلات از یک ماه به این طرف شدت یافته است.

قول اردوی ۲۰۵ اتل گفت که یک عملیات وسیع نظامی در زابل راه اندازی شده است. دگروال یحیی علوی، سخنگوی این قول اردو به صدای امریکا گفت که این عملیات شهر قلات و ولسوالی‌های شاه جوی، شینکی و ارغنداب را در بر می‌گیرد.

او افزود: "از روز گذشته به این طرف در نتیجه حملات هوایی و توپچی، ۳۱ جنگجوی طالبان در ولسوالی‌های ارغنداب و شاه جوی کشته شدند و هم اکنون عملیات ما در ساحه جریان دارد."

طالبان گفته اند که در حمله بر کمربندهای امنیتی شهر قلات، دو واسطۀ نظامی را با خود برده اند.

XS
SM
MD
LG