لینک های دسترسی

Breaking News

تشدید جنگ در افغانستان؛ 'حملات طالبان برای سقوط ولایات ناکام شد'


حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که طالبان در تلاش گرفتن قدرت از راه جنگ اند و به همین دلیل حملات گستردۀ را برای سقوط برخی ولایات راه اندازی کرده اند.

آقای محب روز شنبه هشتم می (۱۸ ثور) در یک نشست مشترک خبری گفت که این حملات گستردۀ طالبان در هفت ولایت از سوی نظامیان افعان دفع شده و آنان در سقوط این ولایات ناکام مانده اند.

آقای محب افزود: "(طالبان) باورمند اند که از راه جنگ، حکومت را به دست بگیرند...هفته پیش این موضوع واضح شد که آن‌ها در هفت ولایت حمله کردند و می‌خواستند که جاهای آنان را به سقوط مواجه کنند که به این هدف خود نرسیدند."

آقای محب همچنان گفت که بخش‌های را که طالبان در کنترول دارند، دوباره از سوی نظامیان افغان تصرف شده و در این درگیری‌ها، تلفات سنگین به جنگجویان این گروه وارد شده است.

در این نشست، جنرال یاسین ضیا، سرپرست وزارت دفاع ملی افغانستان گفت که ولایت‌های قندهار، هلمند، غزنی، بغلان، فراه و هرات در روزهای اخیر شاهد حملات تهاجمی طالبان بوده است.

آقای ضیا افزود که این حملات طالبان از سوی نیروهای امنیتی و دفاعی افغان دفع شده و در این نبردها، دست‌کم ۱۰۰۰ جنگجوی طالبان کشته و زخمی شده اند.

آقای ضیا همچنان گفت که یافته‌های آنان نشان می‌دهد که در این جنگ‌ها، طالبان را جنگجویان شبکۀ القاعده نیز کمک کرده اند.

او افزود: "اجسادی که در ساحات به دست نیروهای امنیتی افتاده و اسنادی که حداقل با آن‌ها بوده، نمایانگر این است که القاعده فعال است و با کمک پاکستانی‌ها به خصوص در جبهات قندهار، هلمند و فراه دیده شده اند."

سفر هیات نظامی پاکستان به کابل

مشاور شورای امنیت ملی افغانستان گفت که قرار است یک هیات بلندپایه نظامیان پاکستانی به زودی وارد کابل شود.

حمدالله محب در مورد سفر این مقام‌های نظامی پاکستان معلومات بیشتر نداد، اما افزود که جزییات بیشتر در این باره، پس از دیدار میان مقام‌های نظامی پاکستان و افغانستان شریک خواهد شد.

این در حالی است که ماه گذشته، مقام‌های نظامی افغانستان و پاکستان در مورد همکاری‌ها و بهبود روابط میان دو کشور، در بحرین دیدار و گفتگو کرده بودند.

حدود دو هفته پیش نیز یک هیات بلندپایه دولتی پاکستان به کابل سفر کرد و با مقام‌های افغان در مورد صلح و امنیت صحبت کرده بود.

XS
SM
MD
LG