لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش طالبان به اظهارات رییس دیدبان حقوق بشر؛ به حقوق همۀ اتباع متعهدیم


حکومت طالبان به اظهارات اخیر رییس دیدبان حقوق بشر دربارۀ وضع محدودیت‌ها بر زنان در افغانستان واکنش نشان داده و آن را "پروپاگند" خوانده است.

به دنبال مقررۀ جدید طالبان مبنی بر اینکه، پس از این زنان بدون محرم نمی‌توانند به سفرهای طولانی بروند، هدر بار، رییس بخش حقوق زنان در دیدبان حقوق بشر به این اقدام طالبان واکنش نشان داد و آن را "زندانی کردن زنان" توصیف کرد.

انعام‌الله سمنگانی، معاون سخنگوی طالبان روز دوشنبه ۲۷ دسمبر (ششم جدی) در یک پیام ویدیویی به خبرنگاران گفت: "این ادعای دیدبان حقو‌ق بشر که گویا امارت اسلامی به حقوق زنان رسیدگی نمی‌کند، محض پروپاگند و تبلیغات منفی است."

آقای سمنگانی افزوده است که طالبان به حقوق همۀ اتباع افغانستان به شمول مردان و زنان متعهد اند و حقوق زنان به ویژه حق کار و تحصیل آنان در "چوکات شریعت اسلامی" مصوون است.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در این رهنمود که به تاریخ ۲۶ دسمبر (پنجم جدی) صادر شده از رانندگان موترهای مسافربری خواسته است تا زنان بدون حجاب اسلامی را سوار موتر خود نکنند.

صادق عاکف مهاجر، سخنگوی این وزارت گفت: "به زنانی که بیش از ۴۵ مایل (۷۲ کیلومتر) سفر می‌کنند، در صورتی که یکی از اعضای نزدیک خانواده آنان همراه شان نباشد، نباید اجازه سواری داده شود."

در رهنمود جدید که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده است، همچنین از مردم خواسته شده که از پخش موسیقی در وسایط نقلیه خودداری کنند.

طالبان پس از مسلط شدن بر افغانستان، از برگشت بسیاری زنان به وظایف شان جلوگیری کرده و به تاریخ ۱۷ سپتمبر مکاتب پسران را بازگشایی کرده اما به دختران از صنف ششم به بالا اجازه حضور در مکاتب را ندادند.

رییس بخش حقوق زنان در دیدبان حقوق بشر همچنین افزوده است: "فرصت‌هایی را که [زنان] بتوانند آزادانه حرکت کنند، به شهر دیگری سفر کنند، تجارت کنند، (یا) بتوانند در صورت مواجه شدن با خشونت از خانه فرار کنند، به روی آنان می‌بندد".

چهار و نیم ماه از مسلط شدن طالبان بر افغانستان می‌گذرد و تا کنون هیچ کشوری حکومت آن گروه را به رسمیت نشناخته است. جهان به ویژه غرب در کنار دیگر خواست‌ها تاکید کرده اند که طالبان به حقوق تمام افغان‌ها به شمول حقوق اقلیت‌ها و حق کار و آموزش زنان و دختران احترام بگذارند.

XS
SM
MD
LG