لینک های دسترسی

Breaking News

ستانکزی به خاطر به رسمیت شناخته نشدن طالبان از جهان انتقاد کرد


معاون وزارت امور خارجۀ حکومت طالبان می‌گوید که حکومت این گروه برای داشتن روابط دپلوماتیک با جهان ضرورت دارد، اما او از به رسمیت شناخته نشدن حکومت شان از سوی جامعه جهانی سخت انتقاد کرد.

شیر محمد عباس ستانکزی روز یکشنبه ۲۶ دسمبر (پنجم جدی) در یک همایش مردمی در کابل گفت که در برابر "آرمان‌های جهاد ۴۰ سالۀ مردم و در بدل شریعت اسلامی و منافع ملی خود، به اندازۀ یک موی هم با کسی سازش و معامله نخواهند کرد".

جامعهٔ جهانی تاکید دارد که طالبان را تا زمانیکه یک حکومت همه‌شمول تشکیل ندهند، زنان و اقلیت‌ها را در آن سهیم نسازند و به حقوق همهٔ افغان‌ها، به شمول زنان و دختران احترام نگذارند، به رسمیت نخواهد شناخت.

با آن‌هم آقای استانکزی گفت: "شما می‌بینید که امریکا، ناتو و کشورهای غربی اعلام می‌کنند که ما امارت اسلامی را به رسمیت نمی‌شناسیم. مطلب از به رسمیت شناختن چی است؟ مطلب این است که به جهان نشان [دهند] که شما با امارت اسلامی هیچ نوع روابط دپلوماتیک یا سیاسی قایم نکنید. به خاطر این که هنوز همان عقده از دل [آنان] بیرون نشده است."

او همچنین مدعی شد که جهان به ویژه ایالات متحدۀ امریکا خواستار یک حکومت مستقل در افغانستان نیستند و به همین خاطر با حکومت این گروه سازش نمی‌کنند.

اما او افزود که حکومت طالبان خواستار ایجاد روابط دپلوماتیک با جهان است و آنان به این روابط نیاز جدی دارند. معاون وزارت خارجۀ طالبان همچنین از عدم رهایی دارایی‌های افغانستان از سوی ایالات متحدۀ امریکا انتقاد کرد و گفت که ادامۀ این وضعیت مشکلات زیادی را برای مردم به بار آورده است.

آقای ستانکزی افزود که ایالات متحدۀ امریکا با منجمند کردن دارایی‌های این کشور می‌خواهد بر این گروه فشار وارد کند تا آنان به خواست‌های امریکا تن دهند.

پس از تسلط طالبان به تاریخ ۱۵ اگست ۲۰۲۱ میلادی، ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی بیش از ۹.۵ میلیارد دالر سرمایه‌های افغانستان را منجمد و دسترسی طالبان را به آن قطع کردند؛ اقدامی که وضعیت اقتصادی این کشور جنگ‌زده را وخیم‌تر کرد.

پس از گذشت بیش از چهار ماه تا اکنون هیچ کشوری حکومت به رهبری طالبان را به رسمیت نه شناخته است، اما این گروه پیش از این، از چین خواست تا آنان را به رسمیت بشناسد.

ذبیح‌الله مجاهد به تاریخ ۱۲ دسمبر (۲۱ قوس)در نشستی با حضور سفیر چین در کابل گفت: "افغانستان در شرایط فعلی نیاز به رسمیت شناختن دارد. کشورهای جهان، به ویژه چین باید در این عرصه گام‌های قویتر و موثرتری را بردارند."

بین سال های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۱ تنها پاکستان، عربستان سعودی و امارات متحدهٔ عرب حکومت طالبان را به رسمیت شناخته بودند.

XS
SM
MD
LG