لینک های دسترسی

Breaking News

رهبر طالبان به امریکا: توافقنامۀ دوحه نباید با شکست مواجه شود


رهبر گروه طالبان در پیامی به مناسبت فرا رسیدن عید رمضان که امروز (چهارشنبه ۲۰ می - ۳۱ ثور) منتشر شده از امریکا خواسته است که به هیچ فردی اجازه ندهد تا توافقنامۀ صلح دوحه را با ناکامی و شکست رو به رو کند.

ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر گروه طالبان عملی‌شدن این توافقنامه را به نفع تمام طرف‌های دخیل در افغانستان دانسته و افزوده است که آنان به مواد این موافقتنامه متعهد خواهد بود.

یکی از نکات اساسی توافقنامۀ امریکا-طالبان که به تاریخ ۲۹ فبروری در قطر امضا شد، تعهد طالبان به کاهش چشمگیر خشونت در افغانستان است، اما خشونت آن گروه ادامه داشت و در تازه ترین مورد جنگجویان طالبان برای تصرف شهر کندز تلاش کردند، اما شکست خوردند.

رهبر طالبان همچنان از ایالات متحدۀ امریکا خواسته است که بر تعهدات خود پابند مانده و نگذارد تا این فرصت حیاتی از دست برود.

رهبر طالبان خطاب به مقام‌های امریکایی گفته است: "به کسی باید اجازه ندهید که توافقنامه انجام یافته میان ما و شما را، که به سطح جهانی پذیرفته شده است، با موانع، تاخیر و بالاخره به ناکامی و شکست مواجه سازد."

ملا هبت‌الله همچنان با اشاره به زندانیان این گروه در زندان‌های دولت افغانستان گفته است که آنان در شرایط سخت به سر می‌برند و از نهادهای بشری و خیریه خواسته است که برای رهایی زندانیان گام‌های اساسی را بردارند.

افزون بر کاهش خشونت طالبان، رهایی ۵۰۰۰ زندانی طالبان از زندان‌های حکومت افغانستان و ۱۰۰۰ زندانی حکومت از زندان‌های طالبان و آغاز مذاکرات بین الافغانی از تعهدات دیگر طالبان در توافق آن گروه با امریکا است.

رهبر گروه طالبان در حالی خواهان عملی‌شدن کامل توافقنامه صلح امریکا با این گروه شده است که زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان دیروز دور تازۀ سفرهایش را به قطر و کابل آغاز کرد.

وزارت خارجۀ امریکا با نشر اعلامیه‌ای گفته که قرار است آقای خلیلزاد با نمایندگان طالبان در پیوند به اجرایی شدن توافقنامه صلح، کاهش خشونت و آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی صحبت کند.

این در حالی است که پس از حملات مرگبار هفتۀ گذشته در کابل، ننگرهار و لغمان که حکومت افغانستان، طالبان را در آن دخیل می‌داند، رییس جمهورغنی به قوای امنیتی و دفاعی افغان دستور داد تا در برابر طالبان و دیگر گروه‌های دهشت افگن از حالت دفاعی برآمده و وضعیت تهاجمی را به خود بگیرند.

طالبان نیز در واکنش به این دستور آقای غنی گفته اند که برای مقابله با هرگونه حملۀ قوای افغان آمادگی دارند.

XS
SM
MD
LG