لینک های دسترسی

Breaking News

با خروج نیروها از افغانستان تروریست‌ها پیروز خواهند شد- قانونگذار امریکایی


روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان با وجود تشدید خشونت‌های طالبان و اقدام حکومت افغانستان در مقابل این گروه بشمول بیرون شدن نیروهای افغان از حالت دفاعی، باعث نگرانی برخی از قانونگذاران امریکایی شده است.

لیز چینی، عضو کمیته خدمات نظامی مجلس نمایندگان ایالات متحده می‌گوید که ایالات متحده باید در افغانستان حضور نظامی و استخباراتی داشته باشد تا به گروه‌های تروریستی مانند القاعده و داعش اجازه ندهد در افغانستان پناهگاه امن ایجاد کنند و از آنجا علیه ایالات متحده حملات شان را طرح ریزی کنند.

خانم چینی به اسوشیتد پرس گفت: "خروج نیروهای امریکایی از افغانستان جنگ را پایان نخواهد بخشید بلکه به تروریست‌ها فرصت برنده شدن را مساعد خواهد کرد."

ایالات متحده، بر اساس توافقنامه دوحه، تا اواسط ماه جولای شمار نیروهای خویش در افغانستان را به ۸۶۰۰ نفر رسانیده و تا بهار سال آینده تمامی نیروهای امریکایی و ایتلاف این کشور را ترک خواهند کرد و طویل ترین جنگ امریکا پایان خواهد یافت.

مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده گفته است که خروج نیروها از افغانستان هدف او را مبنی بر اعزام نیروهای بیشتر به منطقه برای مقابله با چین، تقویت خواهد کرد.

با آنهم، وزیر دفاع امریکا از تعهد طالبان به صلح مطمین نیست. او به تاریخ پنجم ماه می گفت که گروه طالبان و حکومت افغانستان مواد توافقنامه دوحه را رعایت نمی‌کنند.

این در حالی است که تامس کمپبل، سخنگوی وزارت دفاع گفته است که موقف ایالات متحده تغییر نکرده است و در صورت حمله طالبان بر نیروهای افغان، اردوی امریکا علیه این گروه به حملات هوایی خویش ادامه خواهد داد.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان مسوولیت حملات اخیر در افغانستان را به دوش گروه طالبان انداخته و به نیروهای این کشور دستور داد تا از حالت دفاعی بیرون شده و گروه طالبان را هدف قرار دهند.

در تازه ترین گزارش، حکومت افغانستان گفته است که نیروهای امنیتی افغان تنها در یک هفته گذشته، ۲۴۹ تن از جنگجویان گروه طالبان را کشته و ۱۳۸ تن دیگر آنان زخمی کرده اند.

بر اساس گزارش شورای امنیت ملی افغانستان، گروه طالبان در جریان یک هفتهٔ‌ گذشته ۷۹ غیرنظامی را کشته و ۲۱ تن دیگر را زخمی کرده اند.

اداره رییس جمهور ترمپ، ناراحتی خویش را از عدم پیشرفت بسوی مذاکرات صلح ابراز کرده، اما به صورت علنی تهدید نکرده است که تعهد خروج کامل نیروها از افغانستان را فسخ خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG